Wil je naar Afrika? Kom maar. Op de Vakantiebeurs kun je elke reis meteen boeken, óók de bestemmingen in Zuidoost-Azië.

De Vakantiebeurs in Utrecht trok vorig jaar 171000 bezoekers. Dat is veel, zeker voor een klein land als Nederland. Er is geen evenement op reisgebied in Europa waar zoveel mensen op af komen. En toch kan het meer en beter, denkt Elisabeth Matos.

De Française is de nieuwe projectmanager van de beurs, die woensdag 12 januari voor het publiek opengaat. Ze laat meteen een frisse wind door de Jaarbeurshallen waaien. De indeling is veranderd, 'logischer en handiger', zegt ze zelf: heel Europa wordt bij elkaar gebracht. Daarnaast komen er routebordjes die het de bezoekers gemakkelijker maken om hun weg op de beursvloer te vinden. In elke hal zullen afbeeldingen met een plattegrond hangen. En in de brochure met alle namen en nummers van standhouders komt een handzamer overzicht van de expositie en activiteiten. ,,Niet meer zo'n plattegrond die je moet openslaan. Nu zie je in één oogopslag waar je bent'', belooft Matos.

De projectmanager sleutelde ook aan de inhoud van de Vakantiebeurs. Zij wil dat het evenement, dat met de vakdag zes dagen duurt, een spetterende gebeurtenis wordt waar veel valt te beleven. ,,Wij doen er alles aan om de bezoekers op een leuke manier te verwelkomen. Wij willen ze prikkelen en stimuleren om op de beurs met zoveel mogelijk landen kennis te maken, zodat ze letterlijk en figuurlijk de hele wereld aan hun voeten krijgen. De beurs moet meer zijn dan rondzeulen met een tas vol spullen. Proef nu maar eens echt hoe de hapjes uit een ander land smaken, geniet van andere culturen, beleef het mee.''

Er komen veel eet- en drinktentjes, belooft Elisabeth Matos. ,,Eten is een onderdeel van de cultuur van een land. Je gaat een land ook ruiken, door z'n kruiden en z'n eigen geuren. Al je zintuigen kun je gebruiken om zo'n land te beleven. Let wel: dit wordt de eerste dag van je vakantie. Geen vrije dag maar een vakantiedag.'' En dus is er ook een workshop salsa of flamenco dansen, cocktails in de sfeer van het Caribische gebied, muziek uit diverse culturen. ,,Er komen mensen uit allerlei landen: Kenia, Madagaskar, Mongolië, Oezbekistan, Latijns-Amerika, noem maar op. Die kun je ontmoeten en vragen stellen om leuke dingen uit hun land te ontdekken.''

Voor een Française is Matos iemand met veel reiservaring. ,,Als vakantieland hebben wij in Frankrijk alles. Hoge bergen, lage bergen, zee, meren, bossen, historische steden, eten, drinken. Je hoeft dus niet zo gauw naar het buitenland met vakantie. Toch wilden mijn ouder meer. Wij trokken door Spanje, Portugal en Italië. Later ben ik zelf ook veel gaan reizen, over de hele wereld.''

Elisabeth Matos gelooft dat het bezoekersaantal van de Vakantiebeurs nog niet aan zijn taks zit. Ze denkt dat het bezoek gestimuleerd zal worden door de mogelijkheid om een vakantie te boeken. ,,De meeste mensen weten al waar zij komende zomer naar toe willen. Die komen doelgericht naar de beurs voor meer informatie over hun bestemming. Waarom zou je dan ook niet meteen boeken op de beurs? Iedereen wacht tot het laatste moment. Ik wil mensen juist aanmoedigen om het meteen aan het begin te doen. Geen last minute reizen, maar first minute. Ik hoop dat de exposanten op de beurs met interessante aanbiedingen komen. Fox doet dat al met veel succes. Die komt met een hele computeropstelling, waar je de hele dag kunt boeken. Dat is toch ideaal? Wil je naar Zuid-Afrika, kom maar! Hier kun je boeken, met zoveel procent korting!''

De projectmanager twijfelt niet over de toekomst van de beurs. Alle speculaties over internet, dat een Vakantiebeurs op den duur overbodig zou maken, wijst ze van de hand. ,,De Vakantiebeurs is geen Huishoudbeurs voor vakanties. Natuurlijk kun je je thuis voorbereiden, maar de beurs heb je nodig voor kwalitatief goede informatie. Informatie uit de eerste hand, die je niet zo gauw vindt bij een reisbureau. Vijf jaar geleden werd al gesuggereerd dat de Vakantiebeurs over tien jaar geen recht van leven meer zou hebben; je kon immers alles vinden op internet. Dat is ook zo, te veel zelfs. Toch zie ik internet eerder als hulpmiddel dan als een bedreiging. Dankzij internet is de Vakantiebeurs het hele jaar door te bezoeken -alleen één keer per jaar ook fysiek: voor die ontmoeting, voor de beleving, voor het glaasje en het hapje, voor de geur en de cultuur. Chatten is ook leuk, spannend en geheimzinnig, maar met iemand praten op een beurs geeft meer zekerheid. Nederlanders zijn behoorlijk veeleisend. Ze zijn bereid om heel ver te reizen en daarvoor te betalen, maar dan willen ze wel weten wat ze krijgen voor hun geld. Dan kun je beter in een situatie van één op één informatie geven.''

Toch ontbreekt een aantal reisorganisaties dit jaar. Volgens Matos heeft dat andere redenen dan internet. ,,Soms komt het een bedrijf niet uit, kiest het voor een andere strategie of is het niet op tijd klaar met de voorbereiding. Maar ook al verschuiven je activiteiten meer naar internet, dan heb je toch een platform nodig om mensen naar je site te krijgen. Daarvoor is de Vakantiebeurs ook onmisbaar.''

De beurs bevat dit jaar een aantal thema's. Zo zijn de talrijke wedding- en honeymoontrips gebundeld, evenals de gezondheidsreizen en actieve vakantiereizen. De mediterrane landen zijn geclusterd, zodat liefhebbers van de Middellandse Zee hun horizon gemakkelijk wat kunnen verbreden. ,,Je komt zo met allerlei andere bestemmingen in aanraking. Vakantie is toch een feest!'', zegt Matos.

Dat gaat voorlopig niet op voor Zuidoost-Azië. Zullen toeristen de landen in die regio voorlopig niet gaan mijden? Matos hoopt van niet. ,,Juist nu moet je daar heen gaan. Ik vind de uitspraak 'Laat ze eerst de rommel maar opruimen' harteloos. Toerisme is een heel belangrijke bron van inkomsten. Het zijn geen landen die door de tsunami getroffen zijn, maar gebieden. Je kunt op zoveel plaatsen zonder problemen met vakantie gaan. We moeten op allerlei manieren helpen om er weer bovenop te komen, ook door middel van het toerisme.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden