Wil Denk serieus genomen worden, dan moet de partij consequent zijn

Tunahan Kuzu en Selcuk Ozturk, de oprichters van de politieke beweging Denk.Beeld anp

Denk is een interessant initiatief. Maar waar is de partij als het om allochtoon racisme gaat, vraagt Dennis Honing zich af.

Persoonlijk heb ik gemengde gevoelens als het om de partij Denk gaat.

Het interessante van de partij is dat veel van de klachten en argumenten ervan overeenkomen met de gevoelens waarvan ik zie dat ze ook daadwerkelijk leven onder allochtonen in de Randstad. Dat zijn gevoelens die allochtone politici als Ahmed Marcouch en Ahmed Aboutaleb nooit helemaal hebben kunnen vertolken.

Voor het ontstaan van Denk sloten allochtone politici zich aan bij de gevestigde partijen, om hier vervolgens een soort voorbeeldfunctie uit te stralen naar allochtoon Nederland, en bij deze groepen stemmen te trekken. Grote groepen maatschappijkritische allochtonen herkenden zich hierin niet. In dat opzicht vind ik Denk een goede ontwikkeling, omdat ook kritische allochtonen het verdienen om politiek vertegenwoordigd te worden.

Allochtoon racisme
Maar waar ik moeite mee heb is dat Denk discriminatie en racisme door blanken uitvergroot, net zoals een lobbyist als Farid Azarkan voor zijn aansluiting bij Denk al deed, en tegelijkertijd zwijgt over discriminatie en racisme waar de eigen etnisch culturele gemeenschap zich schuldig aan maakt. Dit fenomeen komt helaas veel voor onder allochtonen in Nederland.

Dennis Honing
Dennis Abdelkarim Honing (Haarlem, 1990) was enige tijd geleden het gezicht van de polderjihadisten. Hij is inmiddels gederadicaliseerd en schreef daarover, samen met journaliste Nikki Sterkenburg, het vorig jaar verschenen boek 'Ongeloofwaardig'. Voor de interviewserie 'De Tien Geboden' sprak Arjan Visser met hem.

Zo hebben we de Marokkaanse cultuur waarin het laten huwen van de dochter of zus met een negroïde persoon nog te vaak als onwenselijk word beschouwd. In die cultuur bestaat het woord 'azi', hetgeen 'zwartje' betekent. Als tiener hoorde ik dat woord voor het eerst vallen onder Marokkaanse vrienden toen ze het over een Antilliaan hadden.

Hoe zit het met dit racisme? Waar is Denk als het om allochtoon racisme gaat? Of is allochtoon racisme opeens de cola light van discriminatie?

Marokko heeft net als Nederland een slavernijverleden. Waar is de culturele betrokkenheid van Azarkan met dit slavernijverleden?

Gemengde huwelijken zijn bij de Turkse Nederlanders nog zeldzamer dan goede wegen in België. Negen van de tien Turkse Nederlanders trouwen binnen de eigen kring. En dan is er de facistische Turkse MHP-beweging, die in Nederland meerdere moskeeën en theehuizen bezit. Zeker in de jaren tachtig en negentig vierden fascistische ideeën hier hoogtij. In deze kringen staan Armenen en Arabieren bekend als verraders van het Ottomaanse rijk. En de Koerden? Die bestaan eigenlijk niet, dat is maar een samengeraapt volkje.

Ook Sylvana Simons heeft zich onlangs aangesloten bij de politieke beweging Denk.Beeld anp

Een simpel cultureel gegeven
Waar is bij deze situaties de honger van Kuzu en Öztürk om 'de' discriminatie in Nederland voor eens en voor altijd in de kiem te smoren? Of het dan tenminste bespreekbaar te maken? Ze zwijgen als het graf. De meeste allochtonen kiezen deze weg. Het wegzetten van een andere bevolkingsgroep als minderwaardig wordt door henzelf namelijk vaak gezien als een simpel cultureel gegeven. "Mijn ouders accepteren geen schoonzoon van een ander volk/stam, zo zijn ze nu eenmaal." Maar als de blanke autochtoon in het vizier komt moet die wel openlijk en herhaaldelijk boete doen.

Weg met de negerzoen, weg met Zwarte Piet, hier met de monumenten, hier met de erkenningen. En met die ontwikkelingen vind ik in de theoretische basis niets mis; gelijkheid is uiteraard het grote doel. Maar ik word oprecht moe van de holheid van groepen allochtonen die de autochtonen steeds beter de ethische les weten te lezen, en dan zelf een enorm cultureel racismeprobleem met zich meedragen en dit uit gemak verzwijgen om de eigen gemeenschap maar te ontzien.

Tegen Denk-stemmers zeg ik: het aanvechten van iets groots als racisme vergt consequent handelen. Je moet bij ethische kwesties de lijn altijd durven door te trekken naar jezelf en de eigen gemeenschap.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden