Wijnetiket voor slechtzienden geen echt obstakel

Je kunt niet (goed) zien en wilt toch een goeie fles wijn mee naar huis nemen. Dan kun je natuurlijk blind op de verkoper varen, maar de Franse wijnproducent Marc Chapoutier wil het blinden en slechtzienden makkelijker maken door informatie in braille op het etiket te zetten.

“Zomaar een ideetje dat bij mij opkwam”, zegt Chapoutier, wiens familie al generaties lang wijngaarden in Midden-Frankrijk bezit en tot de grootste producenten van het land hoort. Het etiket, aan de ontwikkeling waarvan meer dan een jaar is gewerkt, komt op Chapoutiers 25 verschillende alcoholische versnaperingen, van wijn tot likeuren.

Goed idee? Woordvoerder Joep van Zorge van de Nederlandse vereniging van blinden en slechtzienden (NVBS) heeft er zo zijn twijfels over. “Af en toe worden we gebeld door een producent die ook zoiets op zijn verpakkingen wil doen, een farmaceutisch bedrijf bijvoorbeeld. Meestal duurt zo'n etikettering maar kort, doordat de belangstelling tegenvalt. Zo heb je heel wat restaurants met één braille-exemplaar van het menu. Maar als je ernaar vraagt, is het meestal zoek. Er wordt gewoon niet genoeg naar gevraagd en dan verdwijnt het in een hoek.”

Zienden associëren blinden gewoonlijk altijd met honden en braille, maar van de ongeveer 10 000 echt blinden onder de naar schatting een kwart miljoen visueel gehandicapten maakt maar een klein deel daar gebruik van, zegt Van Zorge. “Zoveel braillelezers zijn er niet, gesproken boeken en kranten zijn veel meer in trek.”

En braille op een wijnetiket? “Ik denk dat iedereen dat best leuk zou vinden, maar het is niet iets waarvoor ze in de telefoon klimmen. Als visueel gehandicapten ons bellen omdat ze kwaad over iets zijn, gaat dat over bijvoorbeeld fietsen die op geleidelijnen - ribbeltegels waarop je met je stok de weg kunt vinden - staan, terrasjes en andere obstakels op straat, elektronisch betalen op tiptoetsautomaten, de chipknip waarover we nu met de producent in gesprek zijn, financiële problemen, dat soort dingen. Wijnetiketten hebben bepaald geen prioriteit.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden