Wijn in café vaak niet te drinken

Wijn en het café hebben een slechte verhouding met elkaar. Zodra je onder vrienden het drinken van een glas wijn in een willekeurig café ter sprake brengt, barsten de klaagzangen los. Vrijwel iedereen die ik ken loopt in een café met een grote boog om de wijn heen, zelfs de verstokte wijndrinkers. Dat betekent dat er iets grondig mis is met wijn in het café. Wat dat is laat zich direct raden: de wijn in een gemiddeld café is niet te drinken.

De CVNW, de Centrale Vereeniging van Nederlandse Wijnhandelaren, heeft dit probleem begrepen. En dat niet alleen, men heeft zich ook voorgenomen er iets aan te doen. Daarbij is ongetwijfeld sprake van een gezonde dosis eigenbelang - het gaat hier uiteindelijk om een club van wijnhandelaren - maar dat maakt het streven nog niet minder loffelijk.

Dit streven wordt sinds vorig jaar vormgegeven door de uitreiking van een prijs, de prijs voor het wijncafé van het jaar. Importeurs, leden van de C.V.N.W., kunnen cafés waarvan zij vinden dat ze op een goede manier met wijn omgaan, nomineren voor deze prijs. Vinologen bezoeken alle genomineerde cafés (dit jaar bijna 150) en maken een selectie van de beste.

De jury, bestaande uit een vrouw (Vera Wessel), een society-redacteur (Thomas Lepeltak) - men weet hoe de publiciteit moet worden verzorgd - onder voorzitterschap van de onvermijdelijke wijnschrijver Hubrecht Duijker, komt daarna aan bod. Meerdere bezoeken door de individuele leden van de jury moeten de uiteindelijke winnaar van deze prijs opleveren. Gekeken wordt onder andere naar het wijnaanbod, de prijs-kwaliteitverhouding, het glaswerk en de informatie aan de klant. Uiteraard moet het gaan om een 'gewoon' café, géén grand café of een eetcafé.

Gisteren werd de prijs voor het jaar 1995 toegekend aan café 't Swaentje in Weert. In dit café worden twee rode en vier witte wijnen per glas aangeboden voor de prijs van vier gulden per glas, dus niet duurder dan in de meeste cafés voor een simpel glas ondrinkbare wijn. Gekozen is voor soepele, gemakkelijk drinkbare wijnen. Rood komt uit de Minervois en uit Chili, wit omvat chardonnaywijnen uit Hongarije en Zuid-Afrika, een sauvignonwijn uit de Touraine en een Duitse Riesling. Daarnaast is een aantal wijnen per fles te koop, eveneens voor schappelijke prijzen, zo tussen de ¿22,50 en de ¿35,-.

Eigenaar A. Mathijsen stelt dat zijn wijnbeleid, waarbij de klanten worden 'opgevoed' om wijn te drinken, heeft geleid tot een forse stijging van de wijnomzet. Waar een gemiddeld café hoogstens één procent van zijn omzet uit wijn haalt, daar scoort hij met wijn maar liefst twintig procent. In feite is dat ene procent natuurlijk bedroevend weinig, maar wel de reden dat een gemiddeld café zijn wijn geen aandacht geeft. Duidelijk een kwestie van de kip en het ei. Een slechte wijn noodt niet tot drinken en kopen en de omzet stijgt nooit: het café doet er dus nooit iets aan. Zoals de klant moet worden geleerd om wijn te drinken in een café, zo moet de caféhouder leren zijn klant een behoorlijk glas wijn voor te zetten. Dus voor u, als lezer, is er een taak weggelegd. Vraag om wijn in een café en klaag over de kwaliteit als hij niet goed is. Eis iets beters!

Er moeten nog veel meer wijncafés van het jaar komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden