Wijkagent gebukt onder harde muziek en lawaaiige feesten

Politiekorpsen zouden burengerucht net zo gestructureerd moeten aanpakken als horeca-overlast. Dat zegt de Nederlandse Stichting geluidshinder, NSG.

NSG voerde een enquête uit onder politiekorpsen, waarvan de resultaten in het jongste Politiebericht van de Algemeen christelijke politiebond zijn gepubliceerd. NSG heeft de indruk dat de burger de meeste gevallen van burenoverlast niet eens bij de politie aanmeldt.

De wijkagent handelt de zaken overigens vaak tot ieders tevredenheid af, getuige het feit dat er slechts zelden (3 procent) tot inbeslagneming of verbalisering wordt overgegaan. Maar het bemiddelen tussen de geprikkelde buren voornamelijk sussen, kost veel tijd en dat zou kunnen worden teruggebracht door heldere regels en betere technische kennis en hulpmiddelen.

Uit het NSG-onderzoek blijkt dat minder dan de helft van de politiekorpsen beleid voert ter bestrijding van burenlawaai, specifieke richtlijnen heeft of burenlawaai projectmatig bestrijdt. “De meeste korpsen drijven kennelijk sterk op de individuele inbreng van de wijkagent”, aldus NSG. De aanpak van horeca-overlast verloopt stukken beter, aldus de onderzoekers. In tegenstelling tot burengerucht worden de meeste klachten daadwerkelijk bij de politie gemeld. Ook kent 74 procent van de korpsen een specifiek beleid voor horeca-lawaai. (ANP)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden