Wij zijn islamitisch, ja, maar gewoon een Nederlandse school

Mijn school, de Ibn Ghaldoun-scholengemeenschap te Rotterdam, wordt door de publicatie over de schoolprestaties (Trouw, 2 december), in diverse media afgeschilderd als een school waar men dagelijks alleen met religie bezig is, waar geen aandacht is voor de kwaliteit van het onderwijs en waar lesgegeven wordt door amateurs. Kortom, een school die zich afzondert van de Nederlandse samenleving en die de regelgeving aan haar laars lapt. We betreuren het zeer dat onze school in een dergelijk daglicht is gesteld. Het is incorrect.

Ibn Ghaldoun is namelijk gewoon een Nederlandse school. Er wordt normaal Nederlands onderwijs aangeboden met dezelfde kerndoelen als op andere scholen. De grondslag van de school is islamitisch, maar we staan volledig open voor alle gezindten, levensovertuigingen en geaardheden. Iedereen met respect voor de in Nederland algemeen geldende normen en waarden is van harte welkom.

De kwaliteit van het onderwijs en de integratie van onze leerlingen in de Nederlandse samenleving hebben de hoogte prioriteit. We leren de kinderen om vanuit hun eigen identiteit hun talenten te ontwikkelen. We zijn er namelijk van overtuigd dat leerlingen op die manier steviger in hun schoenen komen te staan en beter kunnen integreren. We laten echter niet na om hen er op te wijzen, dat we samen in Nederland wonen en leven en dat we zo goed mogelijk moeten proberen om ons op een goede, respectvolle manier in te zetten voor de Nederlandse maatschappij. Dit is immers wat de oprichters van scholengemeenschap Ibn Ghaldoun bij de oprichting van de school voor ogen hadden.

Een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de stad Rotterdam, helpen bij het voorkomen en bestrijden van veel onder de jeugd voorkomende problemen zoals spijbelen, schooluitval en ontsporing.

De school bestaat nu 6 jaar. Pas in het vorige schooljaar 2004-2005 leverde de school voor het eerst een eigen ’eindproduct’ ( leerlingen die vanuit groep 8 op school kwamen en Ibn Ghaldoun verlieten met een einddiploma). Alle begin is moeilijk, maar oefening maakt sterk. De school heeft in de afgelopen periode de onderwijskwaliteit tot speerpunt van het beleid gemaakt en er worden grote stappen vooruit gedaan. Het slagingspercentage in het schooljaar 2004-2005 was 85 procent en in het schooljaar 2005-2006 was dit 90 procent. Prima resultaten dus, in een stijgende lijn.

Helaas heeft Ibn Ghaldoun wel facilitaire problemen. Vooral de huisvesting is te krap, met alle gevolgen van dien voor het onderwijs en de leerlingen. Hier ligt de bal echter bij de gemeente en niet bij de school.

Als de school over dezelfde ruimte en middelen zou kunnen beschikken als andere scholen, zou op Ibn Ghaldoun nog veel meer goeds bereikt kunnen worden. Daar zijn we van overtuigd.

Hassan Bofarid is directeur van scholengemeenschap Ibn Ghaldoun

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden