'Wij willen de boekhandel echt niet om zeep helpen'

Wanneer was u voor het laatst in een fysieke boekwinkel?
"Oei, dan moet ik echt even diep graven. Als ik in een stad kom ga ik altijd wel even naar een boekwinkel. Maar dat ik er ook iets kocht is langer geleden. Het laatste boek dat ik in een fysieke boekhandel aanschafte is 'De geschiedenis van Tuindorp', over de Utrechtse wijk waar ik woon. Toen ik bij de kassa had betaald ging het alarm nog af, trouwens. De directeur van bol.com die zijn boeken koopt in een gewone boekhandel is al een opvallend beeld, maar de directeur van bol.com die boeken steelt bij de boekhandel, dat moet je helemáál niet hebben."

Waar koopt u meestal uw boeken?
"De momenten van inspiratie om een boek te kopen ontstaan als je met anderen over boeken praat of erover leest. Meestal op plaatsen en tijdstippen dat de boekhandel ver weg is, of al dicht. Ik koop mijn boeken daarom vooral bij bol.com."

Ziet u zichzelf met uw bedrijf als de Beul van de Boekhandel?
"Absoluut niet. Absoluut niet. Dat zou hetzelfde zijn als de winkel in de stad de schuld geven van de verstedelijking, zoals dat in de jaren vijftig gebeurde. Wij willen gewoon de best mogelijke boekwinkel zijn, door op een perfecte wijze aan de individuele vraag van de klant te voldoen. Het is nooit het doel geweest om de traditionele boekhandel om zeep te helpen. De problemen bij Selexyz gaan ons zeer aan het hart. Wij hebben alle belang bij een goede zichtbaarheid en verkrijgbaarheid van het boek. Fysieke winkels dragen daaraan bij. Zonder die zichtbaarheid raakt het boek uit ons systeem."

Wat leest u op het moment?
"'Magnus' van Arjen Lubach."

Kan een boek u gelukkig maken?
"Ja, natuurlijk! Ach, natuurlijk! Een boek is niet de meest laagdrempelige vorm van ontspanning - je moet erin investeren voordat er iets ontstaat - maar áls er dan iets ontstaat, al is het soms pas na vijftig of honderd pagina's, dan krijg je dat dubbel en dwars terug. Dan ontroert een boek, zet het je aan het denken, kan het geestig zijn, leer je ervan. Of het zet je eigen fantasie in beweging. Dus zeker weten dat een boek je gelukkig kan maken. Soms is een verhaal zo intens, zo aangrijpend, dat ik denk: wil ik deze emoties wel? Neem de boeken van Niccoló Ammaniti: geweldig beschreven, hoor, maar het grijpt je zo bij de keel dat ik me nu bedenk dat boeken je ook heel óngelukkig kunnen maken."

Daniël Ropers (1972) is medeoprichter en directeur van de online webwinkel bol.com. Zijn bedrijf werd onlangs overgenomen door het supermarktconcern Ahold.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden