'Wij leveren graag een stuk content'

Wat doet een mens tussen uw boeken?

Tigrelle Uijttewaal

Schlatmann (directeur bruna.nl): ,,Maar onze webklanten bezoeken de site niet alleen om boeken te bestellen, ze willen ook graag geïnformeerd worden. Onze nieuwsbrief wordt veel gelezen. Daarnaast is er van alles te doen rondom boeken: spelletjes, puzzels, prijsvragen, de leesclub en 'Leesweb'. Die extra's waarderen de klanten en wij willen dat stuk content graag leveren.''

Dekker: ,,Ze kunnen én snel het juiste boek kopen én zich vermaken, net als degenen die in de reguliere boekhandel even lekker lopen neuzen of een praatje maken''.

Van binnenkomst tot aankoop: twee, vijf, tien of vijftien minuten?

Dekker: ,,In vier eenvoudige stappen ben je klaar met bestellen. Maar klanten recreëren vaak op de site, of kopen later een boek in de fysieke winkel.''

Wat verwachten klanten van u?

Schlatmann: ,,Dat we service verlenen door een ruim assortiment en een goede, tijdige distributie.''

Dekker: ,,Als je om zes uur voor een dichte boekhandel staat, kun je altijd thuis bij ons nog iets bestellen. Je hoeft niet op je beurt te wachten, de internet-boekhandelaar heeft altijd tijd voor je.''

Schlatmann: ,,Je moet interesse hebben in de producten die je verkoopt, je moet je kunnen verplaatsen in mensen die lezen als hun grote hobby zien.''

Raadt u wel eens een boek aan of af?

Dekker: ,,Persoonlijk direct een klant een boek aanraden, dat kwam alleen in de beginperiode, zo'n vier jaar geleden, nog wel eens voor. Nu geven we tips: als iemand die van vliegen houdt, onze site bezoekt, laten wij weten dat er een nieuw boek over de Concorde uit is.''

Van der Lelie: ,,Ook houden wij de klant geheel automatisch op de hoogte via e-mail en via de tweewekelijkse nieuwsbrief die we gratis naar aangemelde bezoekers sturen.''

Schlatmann: ,,Je moet oppassen met je persoonlijke mening geven. Dat is niet objectief, niet professioneel. Wij adviseren alleen omdat we kunnen zien dat iemand van het genre historische roman houdt, van non-fictie over kabouters of van boeken van Harry Mulisch. Ook laten wij lezers elkaar boeken aanraden op 'Leesweb'.''

Kunt u aan iemand aflezen wat voor boek hij of zij gaat kopen?

Dekker: ,,Op basis van de aankoophistorie zouden we het kunnen voorspellen.''

Hoe zien uw klanten eruit?

Dekker: ,,De gemiddelde bezoeker is 35 jaar oud en hoogopgeleid. Zestig procent van de bestellende klanten is man en veertig procent vrouw.''

Wat inspireert u bij de inkoop?

Dekker: ,,Wij bieden alles aan wat in Nederland leverbaar is, plus een segment Engelse boeken.''

Welke vraag wordt u het meest gesteld?

,,Ik ben op zoek naar een boek. Kun je me helpen?''

Welk boek zouden uw klanten nomineren voor de Trouw Publieksprijs?

,,Harry Potter.''

Welk boek zou u zelf kiezen?

,,De eerste drie boeken over Harry Potter.''

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden