Wij hebben de Fyra, de Denen hun IC-4

KOPENHAGEN - Problemen met de remmen, problemen met het aankoppelen en toiletten die bevriezen. Het zijn maar drie voorbeelden uit een lange reeks van ernstige tekortkomingen aan treinen die Denemarken bestelde bij AnsaldoBreda.

Het had de Ferrari onder de treinen moeten worden. De hogesnelheidstrein waarvan Denemarken er in 2000 drieëntachtig bestelde. Prijskaartje: 670 miljoen euro.

Maar op dit moment, ruim tien jaar nadat de eerste 'Ferrari' had moeten rijden, zijn maar twintig van de treinen operationeel en is het project uitgegroeid tot een miljoenenschandaal. Alleen bij het woord IC-4, de naam van deze hogesnelheidstrein, beginnen Denen al te lachen.

Het was vanaf het begin hommeles. De eerste trein, die in 2003 per schip arriveerde, moest ter plekke nog worden afgemaakt door AnsaldoBreda. Bovendien bleek de trein 23 ton zwaarder dan contractueel overeengekomen. Daarna ontstonden problemen met de boordcomputer en met het samenspel tussen het mechanische en het elektrische systeem. De Italianen konden de defecten niet oplossen en stelden de leveranties telkens uit.

In 2009 kwam men tot een schikking: AnsaldoBreda leverde de treinen onafgemaakt aan en DSB - de Deense NS - maakten ze zelf af, nu met DSB in de rol van producent en AnsaldoBreda als onderleverancier. Maar het Deense spoor bleek die taak ernstig te hebben onderschat met als gevolg dat de reizigers nog steeds op moderne treinen wachten. De tijd dringt, want in tegenstelling tot de elektrische Fyra-treinstellen, bestelde Denemarken destijds dieseltreinen, omdat het land achterloopt met het elektriciferen van het spoornet.

De totale kosten komen waarschijnlijk 134 miljoen euro hoger uit dat afgesproken. Extra pijnlijk voor de Denen was dat er in 2009 een IC-4, die voor Denemarken bedoeld was, opdook in Libië . Het bleek een cadeautje van de Italiaanse premier Berlusconi aan de toenmalige dictator van Libië, Kadafi, ter gelegenheid van diens veertigjarig jubileum als leider.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden