Wifi en led moeten Veghel redden

Brabants dorp probeert het winkelcentrum te laten overleven in het digitale tijdperk

Kruip-door-sluip-doorstraatjes met grijze laagbouw komen uit op asymmetrische pleintjes. De binnenstad van het Brabantse Veghel is van die typische naoorlogse stijl. Ooit gezellig bedoeld, nu wat aftands. 'Uniek pand zoekt ondernemer die met mij de toekomst aandurft', valt te lezen in de etalage van een pand. Weinig ondernemers durven dat. Zoals in veel steden en dorpen dreigt het centrum de concurrentie van internet te verliezen: de afgelopen twee jaar vertrokken zo'n vijftien zaken. Er kwamen er maar acht nieuwe voor in de plaats. Voor de overblijvers wordt het steeds moeilijker om het centrum levendig te houden, en zelf niet het loodje te leggen.

'Veghel achter digitale stadsmuren', zo heet het plan dat de binnenstad moet redden. Het centrum moet compacter, gezelliger en spannender. Gisteren opende de gemeente de eerste fase van het project. Een van de trekkers is het Steegje tussen parkeerplaats en winkelstraat, dat Philips heeft aangekleed met een interactief 'lichtgordijn'. Aan twee kanten lopen acht rijen gekleurde led-lampjes. De lampjes reageren op het weer en het aantal bezoekers. Volgens Philips leiden ze klanten 'onbewust' richting winkels. Als dat een succes blijkt, duiken de lampjes straks ook in de rest van het winkelgebied op.

"Shoppen moet inspirerend zijn, je zintuigen activeren. En als het gezellig is, wakker je de kooplust aan", zegt Cor Molenaar, de hoogleraar bedrijfskunde en e-marketing goeroe die door Veghel om advies is gevraagd. Hij vindt dat andere gemeenten een voorbeeld kunnen nemen aan het Brabantse dorp. "Veghel steekt zijn nek uit met deze investering." De gemeente trok deze raadsperiode 4,8 miljoen euro uit voor de binnenstad. Niet alleen voor lampjes, maar ook voor groen en bankjes. Binnenkort beginnen de eerste dertig winkeliers bovendien met online verkoop via www.veghelcentrum.nl. En er komt draadloos internet in de binnenstad. Het is de bedoeling dat winkels via die wifi-verbinding straks berichten kunnen afvuren op de klanten, die op hen zijn afgestemd.

Het centrum moet 'kwalitatief krimpen', zegt centrummanager Jan-Hein Opheij. Winkeliers die buiten het verkleinde centrum zitten, worden gestimuleerd naar centraler gelegen panden te verhuizen. "Zij zitten beter naast een sterke buurman", zegt Opheij. "Natuurlijk was er een groep winkeliers die niet meteen in polonaise achter ons aanliep. Dat heeft tijd nodig." Maar Opheij is overtuigd van de noodzaak. Het doel: dat straks niet 35 maar 45 procent van de consumenten hun inkopen doen in het eigen centrum.

Gaat dit Veghel redden? Veel Veghelaren zijn sceptisch. De huren van de panden moeten omlaag, zeggen ze: dan houden meer winkeliers het vol. Resi van de Donk en haar moeder Diny Pijnenborg lopen langs de met bankjes omzoomde plantenbakken. Gele pluimen steken fier de lucht in, naast groene en bruine haagjes en struikjes. "Ik vind het wel mooi", zegt Pijnenborg voorzichtig. "Ach moeder, met twee zitbankjes krijg je toch de winkels niet terug?", reageert Van de Donk. En de lampjes in het Steegje? Van de Donk lacht honend. Maar het plan om het centrum kleiner en minder leeg te maken, vindt ze wél een goed idee.

De Wereldwinkel zit in een dode hoek van het centrum, nu de naastgelegen DA failliet is. "Het is niet prettig om hier op vrijdagavond te werken. Er is echt geen sfeer", verzucht medewerkster Ann van de Veerdonk. "Het wil gewoon niet in Veghel", zegt collega Dianne van Uden. "Hoewel, het pleintje bij de Kruidvat is wel mooi geworden. Maar die winkel daar staat nog steeds leeg."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden