'Wiener Wald' als smartlap in het bos

HANNY ALKEMA

BosTheater
'Wiener Wald'. Regie Frances Sanders. Openluchttheater Amsterdamse Bos t/m 1-9. www.bostheater.nl

Het heeft allemaal iets kinderlijks. Een fles die een zomaar in de lucht hangend glas volschenkt. Een echte kever die het podium plankgas op- en afrijdt. Een net met een plens wijn getackelde vrouw quasi-medelijdend vragen: "Heeft hij je nat gemaakt, poesje?"

In het Amsterdamse Bos kunnen zulke mopjes altijd op een dankbare lach rekenen. Het overgrote deel van het publiek zit daar om vermaakt te worden. Kans op regen is er al genoeg en je druk maken over maatschappelijke thema's kan altijd thuis nog. Voor de televisie.

Eigenlijk gaat 'Wiener Wald' daar ook over. Ödön von Horváth tekende zijn stukken naar het leven, maar steevast met die dreigende onderlaag van crisis en opkomend fascisme. De wasem van voor volksmennerij zo bevattelijke kleinburgerlijke domheid stijgt eruit op. Niet voor niets werden zijn stukken in 1933 van de Duitse podia gebannen. Een gewaarschuwd mens zou immers voor twee tellen.

Dat alarmerende karakter is in de Bosvoorstelling zorgvuldig weggepoetst. Verwijzingen, zoals de horizontaal opzwaaiende paradepas van een schietgrage jongeman, zijn hooguit koddige noten. Het decor met zijn kale boomstammen en grijze tegels ademt eerder onbedoeld dan trefzeker een crisissfeer, die het stuk relevant voor nu kan maken.

Deze 'Wiener Wald' houdt het bij de anekdote. Van het arme meisje Marianne, dat haar stijve verloofde verlaat voor praatjesmaker Alfred en zich na heel veel illusies minder toch weer door hark Oskar laat terugnemen. Op zichzelf ook niks mis mee, mits overtuigend gebracht.

En hoe goed iedereen ook zijn best doet, een niet bepaald onbelangrijk element om je lekker in deze smartlap mee te laten voeren ontbreekt. De leegloper Alfred hier mist ten enenmale de roekeloze charme van de bluffer, die Mariannes keuze invoelbaar maakt.

De voorstelling moet het vooral hebben van de grappen en spektakelvondsten met als hoogtepunt de zwemscène voor, achter, boven en middendoor een reusachtige vertikaal opgehangen 'blaue Donau'. Terwijl musicus Alberto Klein Goldewijk er als gewoonlijk de schwung in houdt met ditmaal toepasselijk op Strauss geïnspireerde arrangementen en ensembleliederen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden