Wielrensters hebben nog lange weg te gaan

Discussie over geringe media-aandacht voor vrouwenraces

Oh ja, er won zondag ook nog een Nederlandse de Ronde van Vlaanderen. Het bewijst maar hoe noodzakelijk een discussieavond gisteren was over de stand van het vrouwenwielrennen, meent koersdirecteur Thijs Rondhuis van de Energiewacht Tour. Ellen van Dijks zege in Vlaanderen verloor het dit weekeinde met kille cijfers van het repeterende thema 'valpartijen in de mannenkoers'. Rondhuis: "Terwijl de sport er bij de vrouwen beter voorstaat dan ooit."

Rondhuis verbaast zich met name over het gebrek aan aandacht bij de media voor vrouwenwedstrijden. Er staan vandaag 31 internationale ploegen aan de start van de Energiewacht Tour, legt hij uit. Met Holland Ladies Tour de grootste meerdaagse koers voor vrouwen in Nederland. "De media halen er hun neus voor op."

Als er al minuten worden ingeruimd op tv, dan gaat het op een "badinerende toon", stelt Harold Knebel. De voormalige algemeen manager van de Raboploeg, tegenwoordig commissaris bij Marianne Vos bv, stoorde zich aan de beelden over de vrouweneditie van de Ronde. "Studio Sport had het over lege cafés. Ik ben zes keer het parkoers afgestoken tijdens de vrouwenrace. Overal waar ik kwam stond het zwart van het publiek."

Oud-renster en Nederlands kampioen Sissy van Alebeek vindt niet dat alleen de media iets valt aan te aan rekenen. "Ik wil niemand te kort doen maar een gemiddelde vrouwenkoers bestaat uit niet meer dan een jurywagen op een aanhanger en drie toeschouwers. Is het zo vreemd dat daar geen pers op afkomt?"

Van Alebeek beaamt de mening van Rondhuis, ploegleider en oud-coach van Vos, dat er veel vooruitgang is geboekt de laatste jaren. Het niveau en de organisatiegraad, stelt Rondhuis, zijn veel professioneler geworden. Bij de grote ploegen hebben de vrouwen inmiddels de beschikking over trainingscoaches, diëtisten en wattagemeters. Knebel knikt: "Je ziet ook die achterstand snel slinken."

Minstens zo belangrijk is dat geldschieters als Rabo de vrouwensport trouw bleven. Minder afbreukrisico dankzij een schoon imago, schoner in elk geval dan bij de mannen. Dat trekt nieuwe sponsoren over de streep, weet Knebel. Verhuurbedrijf Boels verbond zijn naam niet alleen aan een ploeg, ook de Waalse Pijl voor vrouwen en de Holland Ladies Tour dragen inmiddels het logo van de onderneming.

Waar Belgische klassiekers steeds meer de waarde inzien van een vrouwenrace blijft Nederland jammerlijk achter, wijst Rondhuis op de starheid van de Amstel Gold Race. "Het zou organisator Leo van Vliet sieren hun voorbeeld te volgen. Zelfs de Tour is overstag gegaan. Vos mag dankzij haar vastberadenheid en die van anderen straks op de Champs-Élysées rijden. De Vuelta wil inmiddels ook de vrouwen op de slotdag."

Knebel als ook Rondhuis noemen het met name Vos' verdienste dat zij bleef hameren op gelijke kansen in de wielersport ten tijde van de lamentabele voorzitter van de UCI, Pat McQuaid. De Ier noemde in 2011 de vrouwentak "onvoldoende ontwikkeld om een minimum salaris af te dwingen".

De nieuwe preses Brian Cookson, die in september vorig jaar na een vuile verkiezingsstrijd McQuaid opvolgde, pleit voor een gelijkwaardige beloning voor vrouwen. "Cookson luistert in elk geval", zegt een getemperd optimistische Van Alebeek. "Het is vervolgens maar de vraag of er echt wat veranderd."

Hoe noodzakelijk ook de organisatie van de Energiewacht Tour een discussieavond achtte, het vrouwenwielrennen heeft nog een lange weg te bewandelen, vreest Van Alebeek. "De toprensters maakten van Vlaanderen een mooie koers. Maar die top is nog lang niet zo breed als bij de mannen. Veel rijdsters gingen maandag gewoon weer naar school of hun werk."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden