Wielrennen Ronde van FrankrijkPubliek associeert dopinggevallen niet met bedrijfsnaam op shirt / Investeren in wielrennen blijft lucratief, ondanks schandalen

In het afhaken van de Duitse zenders ARD en ZDF lijkt een gevaar te schuilen voor de wielersport. Ploegen maken zich zorgen, maar de sport blijft aantrekkelijk voor sponsoring.

Gerrie van Gerwen nam woensdag meteen contact op met de directie van Milram, het Duitse zuivelconcern dat zijn ploeg sponsort. De Nederlandse teammanager wilde de reactie weten op het staken van de uitzendingen door ARD en ZDF. „Het is voor Milram nooit een discussie geweest om te stoppen en dat is het nu ook niet”, vertelde Van Gerwen gisteren bij de start in Marseille. „Het bedrijf is in de sport gestapt, toen doping allang een thema was. Ze weten dat er altijd risico’s aan kleven, zoals aan elke sport, maar ze weten ook dat we op de goede weg zijn. We bewijzen dat zelfs de meest intelligente bedriegers door de mand vallen.”

Niettemin maken diverse teammanagers zich zorgen over de toekomst. Eind 2008 lopen negen contracten af van de twintig ploegen in de Pro Tour. Discovery Channel haakt na dit seizoen af. De directies van T-Mobile en Gerolsteiner zullen na deze Tour de balans opmaken. „Milram, dat vóór de Tour dankzij Alessandro Petacchi en ploegleider Stanga ook met het dopingspook te maken kreeg, blijft sowieso tot en met 2009”, zegt Van Gerwen. „Op korte termijn zullen er misschien één of twee ploegen verdwijnen. Maar de sport wordt ook goedkoper op deze manier. Sponsors weten dat de oude systemen, de cultuur van doping, aan het verdwijnen zijn. Incidenten blijven er altijd.”

De twintig grote ploegen draaien op ongeveer 165 miljoen euro. Ze bieden werkgelegenheid aan 1200 mensen. Door het opzetten van een nieuw licentiesysteem (Pro Tour) begin 2005 is de economische basis momenteel beter dan ooit. „Bedrijven”, stelt Van Gerwen, „sponsoren al lang niet meer alleen om hun naamsbekendheid te vergroten. Veel sponsors gebruiken grote evenementen als de Tour aan voor hun relatiemarketing. Rabobank is daar één voorbeeld van. CSC doet dat ook.” We hebben van onze gasten niet één afmelding gekregen”, verklaart Ole Egeblad, hoofd-sponsoring van de Deense wielerploeg desgevraagd.

Omega Pharma, dat met de productnaam Predictor een Belgisch team sponsort, twijfelt wel aan voortzetting van de activiteiten. „De wielersport komt regelmatig negatief in het nieuws”, legt Filip Demyttenaere van Omega Pharma uit. „Wij zijn zelf buiten schot gebleven, maar voor het algehele imago is dit niet goed. Daar komt bij dat er grote onduidelijkheid is over de toekomst van de Pro Tour. Hebben wij als bedrijf na 2008 nog de zekerheid van startrecht in de Tour?”

„Onder de ploegleiders bestaat zeker een vrees, dat we het straks met minder geld moeten doen”, zegt Theo de Rooij, directeur van de Rabobankploeg. „Die angst vertaalt zich in het opstellen van allerlei ethische charters. Tegen elke prijs moeten we aan de buitenwereld laten zien, dat we de geloofwaardigheid van het wielrennen willen herstellen.” Rabobank verlengde het contract al tot en met 2012. „De bank heeft vertrouwen in onze organisatie. En ze hebben een voorbeeld willen stellen in een moeilijke tijd.”

Wielersponsoring blijkt een relatief goedkoop en buitengewoon effectief middel, zeggen alle betrokkenen. De omzet van Davitamon, het product van Omega Pharma dat tot dit jaar op de broeken en shirts stond, steeg in die periode van acht naar 25 miljoen euro. De verkoop van Predictor steeg dit jaar al met 14 procent. De ’gratis’ publiciteit die de Tour oplevert, overtreft voor alle sponsors vele malen de geïnvesteerde bedragen. De kijkcijfers van de Tour zijn dit jaar onveranderd hoog, de publieke belangstelling voor het evenement langs de route is ook weer massaal.

CSC bleef de ploeg van Bjarne Riis trouw, ook na de ontmaskering van Ivan Basso en de bekentenis van de teammanager. „Wij zien dat de sport zich in de goede richting ontwikkelt”, vertelt Egeblad van CSC. „Het grote probleem van de wielersport is dat ze zichzelf zo slecht weet te verkopen. CSC ziet het als een uitdaging dat te verbeteren.” Uit onderzoeken blijkt bovendien dat het publiek een dopinggeval niet met de bedrijfsnaam op de shirts van de renners associeert. De Rooij: „Festina heeft nog nooit zo veel horloges verkocht als in 1998.”

Met het afhaken van ARD en ZDF is volgens Van Gerwen het publiek nog niet weg. „Ik denk overigens dat ARD en ZDF, gesteund met belastinggeld, niet kunnen blijven weigeren hun klanten te bedienen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden