Wielersport opgeschrikt door mechanische doping

Motortje in fiets van veldrijdster Femke Van den Driessche

De wielersport beleefde dit weekeinde een bedenkelijke primeur. "Schaamteloos", zei de Belgische bondscoach Rudy de Bie aangeslagen. De negentienjarige Belgische Femke Van den Driessche werd zaterdag tijdens het WK veldrijden betrapt met een motortje in haar fiets. De internationale wielerunie UCI verbiedt het gebruik van mechanische hulpmiddelen.

De Vlaamse liep tijdens de race in de categorie onder 23 jaar tegen de lamp. UCI-commissarissen roken bij een controle in de materiaalpost onraad toen zij de reservefiets van Van den Driessche met scanapparatuur onderzochten. Bij de demontage sprongen de draden uit haar fietsframe, aldus een aanwezige verslaggever.

De Belgische riskeert een schorsing van ten minste een half jaar en een geldstraf van 200.000 Zwitserse franken (ruim 220.000 euro). Een onthutste De Bie liet weten dat de internationale carrière van zijn renster wat hem betreft voorbij is.

Er bestonden al langer geruchten over mechanische doping. UCI-voorzitter Brian Cookson zei gisteren in de catacomben van het WK-parcours dat er 'heel lang gelachen is om mechanische fraude', maar dat de 'feiten zaterdag helaas voor zichzelf spreken'. Cookson noemde het een stevige dreun voor het wielrennen. Hij had beter gesproken over de zoveelste. Cookson en de UCI weten ondanks hun mooie woorden nog altijd niet hoe ze het dopinggebruik moeten beteugelen.

Cookson wilde weinig loslaten over hoe en waarom de UCI juist dit weekeinde zijn speurhonden losliet. Waren er aanwijzingen dat Van den Driessche fraudeerde of was het een normaal routineonderzoek? "Ik kan daar niets over zeggen."

Positief is in elk geval, meende UCI-voorzitter Cookson, dat zaterdag een serieuze waarschuwing is uitgegaan.

De opzienbarende machtsgreep van wereldkampioen tijdrijden Fabian Cancellara een paar jaar geleden in de Ronde van Vlaanderen gaf voor het eerst voeding aan de geruchten over mechanische fraude. Cancellara zou in 2010 met een ingebouwde motor hebben gereden. De Zwitser deed de suggestie destijds lacherig af, maar kwam daarna eigenlijk nooit meer af van de verdenking.

De UCI schat het voordeel voor een renner op zo'n 100 watt. Ter vergelijking: Cancellara trapte een jaar later in Vlaanderen een gemiddelde van 285 watt over een afstand van 260 kilometer. Topcoureurs halen piekwattages van wel 1400 watt.

De UCI liet gisteren wel los vaker te gaan controleren. Niet alleen bij het veldrijden, ook in de wegdiscipline. Een eerste aanzet was de Tour de France vorig jaar. Tourwinnaar Chris Froome was een van de coureurs wier fietsen werden doorgelicht na de achttiende etappe in de Alpen. "Het is noodzakelijk", verduidelijkte Cookson. "Ik durf alleen niet te claimen of dergelijke fraude wijdverbreid is."

Een verbouwereerde Van den Driessche hield dit weekeinde haar onschuld vol. "Het is een fiets van een vriend."

Volgens de UCI valt er op de feiten niets af te dingen. De naam van Van den Driessche staat in koeieletters op het bewuste fietsframe.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden