Wielersport eerlijker en spannender

Ik stond twee weken geleden weer op de Muur van Hoei tijdens de jaarlijkse wielerkoers de Waalse Pijl. De Muur van Hoei is een steile smalle weg met scherp oplopende bochten. Tussen de vele auto's en motoren moesten de renners zich naar boven wurmen. In de krappe bochten werden ze soms gedwongen stil te staan achter remmende auto's. Een topsport onwaardig tafereel.

Vorig jaar, tijdens de Amstel Gold Race, duikelde Rob Ruijgh in een modderplas en werd vervolgens door zijn ploegleiderswagen opzichtig lang teruggeduwd naar het peloton. En wie herinnert zich niet de salto van Johnny Hoogerland in het prikkeldraad, veroorzaakt door een onverhoedse manoeuvre van zo'n ploegleiderswagen. Tijdens de laatste Luik-Bastenaken-Luik konden de renners ternauwernood een vallende motor ontwijken.

Maar er is meer. Het aangeven van drinkflessen vanuit volgwagens leidt vrijwel altijd tot vals spelen: tijdens het aanreiken van de bidons wordt de renner steevast meegeduwd door de auto. Je kunt wachten op meer ongelukken. De discussie over een schoner, veiliger en spannender wielrennen is op gang gekomen.

Het nieuwe wielrennen zou in ieder geval heel snel verlost moeten worden van gevaarlijk opererende ploegleiderswagens en overbodige motoren tussen de renners. Twee of drie cameramotoren is genoeg voor mooie beelden.

De ploegleiders- en materiaalwagens zouden zich moeten aansluiten bij zogenoemde pilootauto's van de organisatie. Die bepalen waar gereden mag worden tijdens de koers: ploegleiders- en materiaalwagens dienen daar achter te blijven. De volgorde van de ploegleiders- en materiaalauto's achter de pilootwagens kan volgens de ranglijst van het ploegenklassement, het algemeen klassement of de rugnummers.

Het bezorgen van volle bidons zal wat lastiger zijn. De 'knechten' moeten naar achteren om de volle drinkflessen op te halen voor hun kopmannen of kopvrouwen. Dat vraagt dan wat meer tijd, maar is wel veiliger.

Het wielrennen moet schoon en eerlijk. Dus weg met overbodige, stinkende en vals spelende vehikels kris kras tussen de renners.

Dat levert ogenblikkelijk een schoner, veiliger en eerlijker wielrennen.

En zou het ook niet spannender worden als meteen die 'oortjes' worden verbannen uit het wielerpeloton?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden