Wielerfans laten zich niet zomaar wegtoeteren op ’Hollandse Berg’

Met een lieve glimlach op haar gezicht zwaait een jonge vrouw vanuit het open dak van een eend naar een groepje wielerfans. De chauffeur van de auto, onderdeel van de reclamekaravaan, toetert intussen driftig naar links en rechts passerende fietstoeristen.

  • Denis Mentsjov verspeelt kans op eindzege
  • Als hij op de rem trapt om een ongeluk te voorkomen, zien vijf mannen in oranje overalls hun kans schoon. Ze kieperen flessen water over de kleding van zijn knappe passagier. Haar scheldkanonnade, in het Frans, zorgt voor hilariteit. ’Holland, Holland’, zingt het vijftal om lachend hun positie langs de kant van de weg weer in te nemen. De medewerkster van de snoepfabrikant had beter moeten weten. De Tour de France doet Alpe d’Huez aan, de ’Hollandse Berg’.

    Sportief succes van landgenoten deert de vele wild uitgedoste vakantiegangers niet. Ze staan langs een van de 21 haarspeldbochten om plezier te maken. Ruim voordat ritwinnaar Carlos Sastre met een verbeten trek om zijn lippen omhoog trapt, dansen verklede tieners op een campingtafel. Boven hun hoofden houden ze barkrukken, terwijl halflege flesjes bier tussen hun voeten staan.

    Even verderop omhelzen twee echtparen elkaar. Ze ontmoeten elkaar alleen op momenten dat de Tour Alpe d’Huez aandoet. Dat komen ze steevast naar hetzelfde punt op de bochtige weg omhoog.

    De route langs de steile klim geldt voor veel Nederlanders als een uitgelezen kans om een feestje te bouwen. De liefde voor Alpe d’Huez ontstond in de jaren zeventig, toen oud-Tourwinnaar Joop Zoetemelk de rit naar het skioord tweemaal won. Na hem won de mythe verder aan kracht, door successen van Hennie Kuiper, Peter Winnen, Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse.

    Meer over

    Wilt u iets delen met Trouw?

    Tip hier onze journalisten

    Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
    Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
    © 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden