Wie o wie houdt de projecten van Vestia overeind?

Vooral grote problemen in Rotterdam en Den Haag, waar noodlijdende corporatie veel bezit heeft

En weer haalt de gemeente Rotterdam 'de bustoer' van stal. Wethouder Hamit Karakus (PvdA, bouwen en wonen) maakt binnenkort met projectontwikkelaars en andere investeerders een ronde langs bouwprojecten in de stad waar nu nog de handtekening van Vestia onder staat. De vraag zal zijn: wie wil de taak van de noodlijdende corporatie overnemen?

De bustoer is een in Rotterdam beproefd instrument. De gemeente reed vorige maand een groep allochtone jongeren rond in de haven en bracht vele honderden bijstandsgerechtigden naar de kassen in het Westland, in beide gevallen om werklozen aan betaald werk te laten ruiken. Nu is de opdracht een geheel andere: Rotterdam is dringend op zoek naar investeerders die belangrijke bouwprojecten van Vestia willen overnemen.

Via demissionair minister Spies (binnenlandse zaken) kwam donderdag naar buiten dat Vestia vanwege de ernstige financiële problemen 'haar volkshuisvestelijke prestaties moet bijstellen'. Dat houdt concreet in dat de Rotterdamse corporatie 15.000 van de 89.000 panden verkoopt. Er is geen enkele ruimte meer voor nieuwe investeringen.

Woordvoerder Ronald Florisson benadrukt dat Vestia niet zal bezuinigen op het onderhoud en de restauratie van panden. "Maar we kunnen niets meer bouwen. Als er ergens een paal in de grond zit, gaat het project door." In alle andere gevallen trekt Vestia zich terug.

De problemen zijn het grootst in Rotterdam en Den Haag, waar de corporatie het meeste bezit heeft. Daardoor moeten deze steden financieel bijspringen, mochten de buffers van andere corporaties en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw om Vestia overeind te houden, ontoereikend zijn. Het is nog onduidelijk of dat nodig is. De steden zijn nu bezorgder over bouwplannen die dreigen te sneuvelen.

De gemeenten zullen voelen dat Vestia hard op de rem trapt. De Haagse wethouder Marnix Norder (PvdA, volkshuisvesting) schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat de corporatie 'naar verwachting een groot aantal projecten zal stoppen', waaraan 'financiële consequenties' vastzitten, 'bijvoorbeeld voor gemeentelijke grondexploitatie'.

Norder zal de raad, mogelijk achter gesloten deuren, informeren over het lot van de Vestia-projecten in de stad. In het Zuiderpark, op de plek waar ADO Den Haag lange tijd voetbalde, moet in 2015 een 'toonaangevende' sportcampus verrijzen. Vestia zou daarin een belangrijke rol spelen. Op het Norfolkterrein bij de haven van Scheveningen worden ongeveer zevenhonderd woningen gebouwd. Althans, dat is de bedoeling. Vestia trekt daar zijn handen vanaf. De corporatie is ook de dragende kracht achter de stadsvernieuwing in Zuid-West. Hoe dat verder gaat? Volstrekt onduidelijk.

De bustoer in Rotterdam zal de investeerders vanaf het stadhuis over de Erasmusbrug naar Zuid voeren. Vestia is er diep geworteld in de oude buurten, zoals Zuidwijk en Bloemhof. De corporatie is ook verantwoordelijk voor de herstructurering van de Afrikaanderwijk. Bovendien is Vestia betrokken bij het 'nationaal programma', het ingrijpende project van Rijk en gemeente om de achterstanden in Rotterdam-Zuid de komende twintig jaar aan te pakken. "Rotterdam had daarin een grote rol voor Vestia gezien", zegt woordvoerder Florisson.

De samenwerking strekt niet verder dan een papieren akkoord. De gemeente kan proberen Vestia langs juridische weg te dwingen om gemaakte afspraken na te komen. Daar is Rotterdam niet op uit. Wethouder Karakus heeft zijn hoop gevestigd op de bustoer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden