Wie mag de Concordia bergen?

Smit en Mammoet strijden om eer Klus cruiseschip levert vele miljoenen op

ALWIN KUIKEN

Voor de berging van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia zijn nog twee Nederlandse bedrijven in de running: Mammoet en Smit. Dat melden goed ingevoerde bronnen aan Trouw.

Het derde, deels Nederlandse, Svitzer was ook gevraagd om een plan in te dienen, maar ziet er naar verluidt van af. Het bedrijf zou te druk zijn met de berging van het in oktober bij Nieuw-Zeeland gezonken containerschip Rena.

De drie zijn een maand geleden samen met zeven andere spelers door rederij Costa Cruises aangeschreven om een plan in te dienen. Naast het Deens/Nederlandse Svitzer haakten ook twee Japanse bedrijven af. Ze zijn te druk met bergingswerkzaamheden als gevolg van de tsunami. Behalve Mammoet en Smit zijn er nu nog vijf bedrijven in de race: vier uit de Verenigde Staten en één kleine, Italiaanse maatschappij.

"Het verlossende telefoontje van de rederij kan elk moment komen", zegt Fokko Ringersma, sinds 2006 directeur berging van Mammoet. Voor het bedrijf dat in 2001 samen met Smit (toen nog Smit Tak) de gezonken Russische onderzeeër Koersk borg, staat er veel op het spel. Allereerst is er het prestige. De tv-uitzendingen over de operatie zullen eindeloos op Discovery Channel herhaald worden. En hoewel niemand een bedrag wil noemen, wachten er zeker tientallen miljoenen. Zo kreeg Smit in 1987 voor de berging van de Herald of Free Enterprise (die gisteren 25 jaar geleden zonk) al 15 miljoen gulden. Kenners spreken nu over het tien- tot twintigvoudige.

Een team van twaalf man werkte de afgelopen maand onder Ringersma aan twee plannen: één om het schip in stukken te zagen, één om het rechtop te zetten. Zaterdag diende Mammoet de voorstellen in. Over de technische details wil Ringersma niet veel kwijt - anders dan dat 'ze iets hartstikke leuks bedacht hebben'.

Zijn kansen noemt hij 'lastig in te schatten'. Zijn grootste Amerikaanse concurrent (Titan) sloeg onlangs een flater. Het bedrijf had vorig jaar een aanbesteding gewonnen om voor de kust van Petten een in 1988 gezonken Zweedse veerboot op te ruimen. Het schip ligt buiten de vaargeul, maar moet wijken voor windmolens. De Amerikanen wierpen dit najaar de handdoek in de ring, volgens bronnen omdat ze de klus voor te weinig geld hadden aangenomen. Ringersma: "Dat vergroot onze kansen, want zoiets is natuurlijk heel erg dom".

Het Rotterdamse Smit, letterlijk een overbuurman van Mammoet, heeft betere kaarten, denkt hij. Het bedrijf is al twee maanden in Italïe om 2300 ton olie uit het in januari gekapseisde schip te pompen. Een klus die - als het weer gunstig is - binnen enkele weken geklaard moet zijn, zegt Smit-woordvoerder Martijn Schuttevaer. De onderneming werkt hierbij nauw samen met Neri, het Italiaanse bedrijf dat ook nog in de race is.

De kennis die Smit zo kon opdoen van het schip, stelt het bedrijf volgens experts het beste in staat om een goed plan in te dienen. Schuttevaer wil er alleen over kwijt dat hun plan vorige week is ingediend.

Zowel Smit als Mammoet sluit een hernieuwde samenwerking niet uit, maar laat dit besluit aan de rederij. Eind maart moet duidelijk zijn wie de Costa Concordia gaat bergen.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden