Wie maakt Yahoo weer groot?

Telecombedrijf Verizon belangrijke kandidaat om verzwakte internetpionier over te nemen

Geef mij meer tijd en Yahoo wordt weer net zo machtig als in de pionierstijd van internet, vroeg topvrouw Marissa Mayer van Yahoo begin dit jaar aan aandeelhouders. Maar meer tijd krijgt Mayer niet. Voor haar lijkt er maar één ontsnappingsroute: Yahoo verkopen. Tot vandaag konden geïnteresseerde investeerders en bedrijven bieden op de gevallen reus die wereldwijd nog altijd een miljard bezoekers trekt.

Volgens analisten zouden er maar liefst veertig geïnteresseerde bedrijven, hedgefondsen en andere investeerders zijn. Maar net als bij een huis dat te koop staat, zijn er meer kijkers dan bieders.

Een kijker die zeker gaat bieden, is Verizon. Het Amerikaanse telecombedrijf heeft een omzet van rond de 130 miljard euro, een goed gevulde beurs en onstuitbare drang om te groeien.

Maar waar kan een telecombedrijf dat doen? De markt voor vaste telefonie krimpt en mobiel is Verizon al zo'n grote speler dat daar weinig winst is te halen. Toch zien analisten voldoende mogelijkheden. Als Verizon de sterke positie in de mobiele telefonie combineert met nieuws, video's en ander mediavermaak van Yahoo, kan dat interessant zijn voor adverteerders. Zozeer zelfs dat Facebook en Google daar best last van kunnen krijgen.

Dat Verizon grootse plannen heeft met online media, bleek vorig jaar al toen het internetaanbieder AOL kocht. AOL, ook al zo'n oude ster uit de begintijd van internet. De provider is eigenaar van grote merken als The Huffington Post en miniblogsite Tumblr, dat naar eigen zeggen maandelijks een half miljard bloggers trekt. Als Verizon de krachten van al deze merken weet te bundelen, kan het een grote speler worden. Misschien wel zo groot als Yahoo in de jaren negentig.

Toen had Yahoo een toonaangevende zoekmachine, webmail en een rijke portal met nieuws. Maar al snel kwam Google met een zoekmachine, Gmail en Google Nieuws. Dat was toch net ietsje beter en geavanceerder dan Yahoo. Daarom plukte Yahoo vier jaar geleden topvrouw Mayer weg bij Google, zodat zij het trucje bij de oude pionier kon herhalen.

Het onvermijdelijke bleek met een trucje niet te keren. Mayer vraagt om meer tijd. Een grote tanker verandert nu eenmaal niet snel van richting. Maar de stuurlui op Wall Street geloven haar niet meer. De aandeelhouders willen resultaten zien, en snel.

Dus moet Mayer vertrekken, vindt de activistische aandeelhouder Starboard Value. In de zomer hoopt dit hedgefonds het complete bestuur te vervangen.

Daarom staat er voor de Yahoo-top druk achter de verkoop. Want als het hedgefonds steun krijgt van andere activistische aandeelhouders, is de rol van Mayer en de andere toplieden uitgespeeld. Grote kans dat zij dan moeten toekijken hoe een marionettenbestuur het bedrijf ontmantelt om er voor de aandeelhouders het maximale uit te halen.

Vandaag komt Yahoo met de jongste kwartaalcijfers. De verwachtingen zijn niet hooggespannen. Toch is Yahoo in Amerika nog altijd een topdrie-speler. Alleen Google en Facebook trekken meer bezoek. Het verschil is dat Facebook en Google een toekomst hebben, terwijl de glorietijd voor Yahoo in het verleden ligt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden