'Wie 'linkse' waarden heeft, moet niet met Ryanair vliegen'

De excentrieke Ryanair-baas Michael O'Leary poseert graag voor de media, zoals hier met een kerstmuts en een bankbiljet voor zijn mond.Beeld EPA

Het is de kerndoctrine van het kapitalisme; wie de laagste kosten rekent, wint altijd. Ryanair-baas Michael O'Leary weet dat. Hij behandelt zijn passagiers en medewerkers als oud vuil en is daarmee qua vluchten de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa geworden, schrijft de Zweedse journalist Per Svensson. Deze 'neandertalisering van het economische leven' moeten we niet tolereren.

Ondanks dat de luchtvaartsector momenteel moeilijke tijden door maakt, boekte Ryanair het afgelopen boekjaar een winst van elf procent. Dat zijn cijfers waar grote vervoerders als KLM/Air France en Lufthansa bij lange na niet aankomen.

De verklaring: Lowest costs always wins, zei O'Leary vorig jaar. Prijs is altijd belangrijker dan kwaliteit. De kosten moeten zo laag mogelijk zijn, waar Ryanair glansrijk in slaagt met een bedrijfsmodel dat is gebaseerd op het beginsel van 'bad enough'.

"De behandeling van werknemers en passagiers moet slecht genoeg zijn om de prijs van de tickets laag genoeg te laten zijn, zodat de passagiers niet alleen aanvaarden als oud vuil te worden behandeld, maar er tevens lak aan hebben dat de werknemers van de maatschappij nóg slechter worden behandeld", schrijft Svensson.

Volgens de journalist is Ryanair geen uitzondering, maar staat het op het punt de norm te worden. Het Europese sociale model waarin de arbeidsmarkt en het economische leven worden gekenmerkt door overleg, het evenwicht der machten en de (her)verdeling van de rijkdom, is op de terugtocht, sombert Svensson.

"De twintigste eeuw ligt definitief achter ons. Daarvoor in de plaats zullen we binnenkort terugkeren naar de negentiende eeuw van het 'wilde' kapitalisme, de afwijzing van de georganiseerde arbeid, de loondumping en de uitbuiting van de werknemers. En Ryanair opent de weg."

Zelfs zou Svensson nooit een ticket bij de prijsvechter kopen. Hij verbaast zich er dan ook over dat elk jaar 80 miljoen mensen hun geweten niet laten spreken. Een deel van de passagiers van Ryanair bestaat uit goed opgeleide en sociaal betrokken jongeren.

Voor Svensson is het moeilijk te begrijpen dat iemand die zegt 'links' te zijn in de rij gaat staan voor een loket van Ryanair. "In de recente geschiedenis heeft geen enkele andere onderneming, direct of indirect - door haar voorbeeldfunctie - zo veel bijgedragen aan het ondermijnen van de sociale waarden die "links" zegt te willen beschermen, en die de basis vormen waarop de welvaartsstaten van West-Europa na de oorlog zijn gegrondvest: veiligheid op het werk, fatsoenlijke salarissen, wederzijdse solidariteit tussen werknemers en hun bedrijf, enzovoorts..."

Volledige artikel is te lezen op Presseurop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden