Wie gaat Pierre Audi opvolgen?

Op Waterlooplein 1 is het opvallend stil. Hoewel het toch al februari 2017 is. Over anderhalf jaar, in september 2018, moet de opvolger van Pierre Audi zijn of haar eerste seizoen bij De Nationale Opera beginnen. Voortgangsberichten over de zoektocht van het gezelschap zijn er echter niet en dat terwijl anderhalf jaar in operatermen een peulenschil is. Plannen en contracten worden in deze tak van kunst vaak al vier jaar vooruit gemaakt.


Audi zal de boedel na dertig jaar trouwe dienst waarschijnlijk in goede orde achterlaten, maar het zou handig zijn als de nieuwe man of vrouw zich nu al zou kunnen bemoeien met de komende seizoenen. In tegenstelling tot het rumoer dat altijd opsteekt bij het zoeken naar een nieuwe chef van het Concertgebouworkest blijft het nu in het geruchtencircuit oorverdovend stil.


Geen idee dus hoe ver het bestuur van De Nationale Opera inmiddels met de sollicitatieprocedure gevorderd is. Geen idee ook over het profiel dat het bestuur heeft opgesteld voor de nieuwe artistiek directeur. Waar moet hij of zij aan voldoen? Wil het bestuur een tweede Audi? Die was bij zijn benoeming volslagen onbekend in het operavak, maar ontplooide zich redelijk snel tot een volwaardig leider, die zelf spraakmakende producties regisseerde en een neus had voor opvallende productieteams.


Grote vraag is dus of van de nieuwe artistiek directeur verwacht wordt dat die ook zelf opera's gaat regisseren. Of moet het iemand zijn met een grote ervaring op artistiek-administratief gebied, met veel goede contacten in het wereldje? Iemand die veel zangers en regisseurs kent en over een grote repertoirekennis beschikt? Zonder die profielschets blijft het koffiedik kijken, en zelfs al hadden we die schets, dan nog zijn de mogelijkheden legio.


DNO heeft in zijn 50-jarige bestaan verschillende soorten artistiek leiders gehad: Maurice Huisman, Hans de Roo, Jan van Vlijmen en Pierre Audi. Twee van hen - Van Vlijmen en Audi - waren ook enige tijd artistiek directeur van het Holland Festival. Precies tussen Van Vlijmen en Audi in leidde Ivo van Hove datzelfde Holland Festival, en Van Hove zou helemaal geen gekke opvolger van Audi zijn. Hij heeft van Toneelgroep Amsterdam een fantastisch draaiend gezelschap gemaakt met zeer succesvolle producties waar veel jongeren op afkomen. Vooral dat laatste zou het operabestuur kunnen (moeten) aanspreken.


Van Hove, die al redelijk wat opera's op zijn naam heeft, regisseert in het komende Holland Festival bij DNO een nieuwe productie van Strauss' 'Salome' met het Concertgebouworkest en Daniele Gatti in de bak. Een jaar later mag hij in de Opéra de Paris een nieuwe enscenering maken van Moessorgski's 'Boris Godoenov'. Gerard Mortier nodigde Van Hove in 2014 uit om in Madrid de première van 'Brokeback Mountain' te regisseren. Wapenfeiten.


Maar zou Van Hove willen? Bang voor een uitdaging is hij in ieder geval niet. Natuurlijk zijn er andere namen te verzinnen - Peter de Caluwe (intendant in Brussel) en Hein Mulders (intendant in Essen) hebben beiden met Audi samengewerkt in Amsterdam, maar zij regisseren zelf niet. Wie dat wel doet is Audi's protegee Lotte de Beer. Enthousiast, jong en gedreven. Het zou gedurfd zijn. Of wordt het toch weer een 'Audi'? Zo iemand die niemand nu nog kent. De tijd begin te dringen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden