Wie gaat er nog naar de bioscoop met deze hitte?

Hitte? Dat is hollen naar het terras, naar het strand en naar het zwembad. Dat is snel nog even boeken bij een Nederlands vakantiepark – ze zitten nagenoeg vol. Of bij een Nederlands kampeerterrein – er zijn nogal wat Nederlanders die hun geplande reis naar een warm land afzeggen. Maar de bioscoop? Die is nu minder in trek. 

Het afgelopen halfjaar trokken bioscopen 12,5 procent minder bezoekers dan in de eerste helft van 2017. Het gebrek aan internationale kaskrakers en een gebrek aan succesnummers van Hollandse makelij speelde daarbij een belangrijke rol. Maar ook het weer was een factor. Het was, bijvoorbeeld in april, beduidend warmer dan gewoonlijk in die maand. En warm weer is stimuleert niet tot bioscoopbezoek, blijkt uit een onderzoek van ABN Amro.

Warm weer

Natuurlijk beschikten de onderzoekers nog niet over gegevens over de huidige, hete, zomermaanden. Wel legden ze cijfers over het bioscoopbezoek vanaf 2012 tot de eerste helft van dit jaar naast gegevens over de temperatuur in die periode. Daaruit bleek volgens onderzoeker Sonny Duijn dat er een significant (statistisch betekenisvol) verband is tussen de temperatuur en het bioscoopbezoek. Dikke kans dus dat het ook niet storm liep bij de bioscopen in juli.

Door de bank genomen is koud weer goed voor bioscopen en (relatief) warm weer niet. Dat verband is er volgens Duijn door het hele jaar heen, dus ook in de winter. Een mogelijke verklaring is dat er bij (relatief) warm weer meer alternatieven zijn voor een bezoekje aan de bioscoop – in elk geval in de buitenlucht. Een andere  conclusie: neerslag heeft gemiddeld genomen geen negatieve gevolgen voor de bioscoop. De Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters kon gisteren geen inhoudelijke reactie geven op de uitkomsten van het onderzoek. “De mensen die er verstand van hebben zijn allemaal op vakantie”, meldde een woordvoerder desgevraagd.

Korting

Kunnen bioscopen wat met die onderzoeksresultaten? Duijn heeft een paar suggesties. Geef mensen korting op een bioscoopkaartje als het heet is. Kortingsacties trekken mensen over de streep op dagen dat het rustig is in de bioscoop, weet hij. Ook moeten bioscopen gewoon doorgaan met het promoten van hun films. En bioscoopeigenaren en uitbaters zouden bij hun bios een terras kunnen openen, om zo het gemis aan inkomsten bij warm weer te compenseren. Al erkent hij dat dat niet overal kan. In veel steden zijn al veel terrassen en is er geen plek voor, of behoefte aan, nieuwe drinkplekken in de buitenlucht.

Bioscoopeigenaren moeten daarnaast blijven investeren in kwaliteit, adviseert Duijn. Vooral door die investeringen steeg het aantal bioscoopbezoekers de afgelopen tien jaar met 56 procent. Investeer in goeie stoelen, eventueel verstelbaar of zelfs met stoelverwarming. Zorg voor beenruimte. Goeie stoelen helpen niet alleen in de concurrentiestrijd tegen de Netflixen van deze wereld, ze zorgen er ook voor dat mensen tijdens de film meer consumpties nuttigen.

Lees ook:

Bioscopen bieden dapper weerstand aan Netflix

Je geheel onderdompelen in een film is populair. Zo weerstaan de bioscopen de concurrentie van Netflix.

Hoe passeer je mensen in de bioscoop? Van voren of van achteren?

Beatrijs Ritsema beantwoordt prangende vragen van lezers over hoe het hoort - of juist niet hoort. Zoals deze: 'In de schouwburg of bioscoop moet ik vaak mensen passeren om mijn zitplaats te bereiken. Ik doe dit altijd met mijn gezicht naar de mensen toe, omdat ik meen ooit geleerd te hebben dat dit volgens de etiquette is. Ook is mijn voorkant minder uitstekend, en is het makkelijker in te schatten hoeveel ruimte ik heb. Ik zie echter dat de overgrote meerderheid van de mensen passeert met hun achterkant naar de zitters toe. Toen ik dit tijdens een borrel ter sprake bracht, waren mijn gespreksgenoten geschokt: volgens hen moeten geslachtsorganen te allen tijde afgeschermd worden van anderen.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden