Wie durft, draagt een hoed

Sinds enkele jaren staat de hoed weer in de belangstelling. Waar komt deze hernieuwde interesse voor hoeden vandaan? Hoedenmaakster Berry Rutjes meent de huidige aandacht voor hoofdbedekkingen te kunnen verklaren uit een combinatie van de plotselinge aanwezigheid van meerdere hoeddragende prinsessen en aan de durf en de gewenning van jongeren om petjes en mutsjes op hun hoofd te zetten.

Truus Stuiver van de Nijmeegse hoedenzaak Cappello, ziet de toenemende belangstelling voor de hoed meer in het licht van de maatschappelijke ontwikkelingen. In de jaren zeventig gingen veel normen en waarden overboord en handschoenen, tasjes en hoeden werden bestempeld als burgerlijk, braaf en 'onvrij'. Deze traditionele accessoires pasten dus niet bij de toen heersende emancipatiegolf waarbij de roep om gelijkheid zich onder meer openbaarde in een kledingbeeld waarbij man en vrouw elkaars uiterlijk deels overnamen. Daarvan is momenteel geen sprake meer. ,,Vrouwen kleden en gedragen zich weer vrouwelijk en mannen weer mannelijk. Je bent nu gelijkwaardig zonder er gelijk uit te zien'', stelt Stuiver. ,,Het dragen van een hoed kan daar een bijdrage aan leveren want daarmee wordt de individualiteit en de persoonlijkheid van de draagster extra onderstreept. En er is inmiddels weer behoefte aan symboliek en rituelen. Een hoed past daar goed bij en dat is bijvoorbeeld te zien aan de moeder van de bruid. Zij wil tegenwoordig op die bijzondere dag weer een hoed dragen.''

Enkele decennia geleden leek het hoedenvak zo goed als uitgestorven, maar op dit moment werken alleen al in Nederland enkele tientallen professionele hoedenmakers en -ontwerpers. Een groot aantal van hen, aangevuld met amateur-hoedenmakers, nam onlangs deel aan de wedstrijd voor de Nederlandse Hoeden Prijs in het Gemeentemuseum in Den Haag. De Spaanse kunst en cultuur dienden daarbij als uitgangspunt. Mirjam Nuver won de hoofdprijs met haar 'Viva Miró'-hoed. De publieksprijs ging naar Dirk-Jan Kortschot. Ook hij vond inspiratie in het werk van de kunstenaar Miró. Aan deze winnende ontwerpen is goed af te lezen dat hoedenvormgeving zich de laatste jaren heeft ontwikkeld tot een volwaardige ontwerpdiscipline.

Sommige hoedenontwerpers, zoals Eugenie van Oirschot, Bart Konter en Dirk-Jan Kortschot, richten zich uitsluitend op het ontwikkelen van een eigen signatuur en leveren eigenzinnig werk zonder direct contact te hebben met klanten. Hun hoofdbedekkingen worden verkocht in verschillende gespecialiseerde hoedenzaken.

Anderen werken juist voornamelijk in opdracht en kunnen daarin toch hun eigen signatuur behouden. Marianne Jongkind is daarvan een goed voorbeeld. Zij werkt onder meer met couturiers als Frans Molenaar, Frans Hoogendoorn, Mart Visser en Niels Klavers en vroeger met Edgar Vos en Frank Govers. Zij wordt op dit moment geëerd met een kleine overzichtsexpositie bij Cappello waarin opzienbarende, omvangrijke of kleurige hoeden zijn te bewonderen. Bij enkele hoeden zijn ook de oorspronkelijke kledingstukken van de couturiers geplaatst. Bezoekers moeten zich zichtbaar bedwingen om deze exclusieve stukken niet even aan te raken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden