Wie denkt Mark Zuckerberg wel dat ie is?

President Obama bezoekt het hoofdkantoor van Facebook in 2011 Beeld reuters
President Obama bezoekt het hoofdkantoor van Facebook in 2011Beeld reuters

Het lijkt nogal tegenstrijdig: Facebookman Mark Zuckerberg belt president Obama om hem te zeggen dat de Amerikaanse overheid niet goed bezig is met die hele NSA-affaire. Facebook? De Big Data-koning? Hét bedrijf dat er bekend om staat dat het niet echt zit te wachten op privacywetten en bescherming van persoonsgegevens, belt met de overheid om te zeggen dat ze zorgvuldiger moet omgaan met veiligheid op internet? Hoe zit dat?

Nienke Schipper

Voordat Snowden met zijn onthullingen kwam, was Facebook heer en meester op het terrein van de sociale media. En de term 'sociale media' zegt het eigenlijk al een beetje: wij delen alles met elkaar. En iedereen wist: alles dat ik op Facebook deel wordt ook opgeslagen. Dat tolereerde het publiek, want we kregen er wat voor terug: we spraken mensen die we in jaren niet meer hadden gezien en we werden er blij van. Maar toen maakte Snowden bekend dat die gegevens niet alleen bij Facebook bleven, maar dat die ook bij de NSA terechtkwamen. Sterker: geen enkele database is veilig voor de tentakels van de NSA. Dat zette het publiek aan het denken.

Term van de Week
Big Data is De Term van deze Week. Langzaam dringt het tot ons door dat werkelijk alles wordt geregistreerd. En er is geen ontkomen aan, zelfs niet als je opzettelijk probeert die databases te vervuilen. Veel bedrijven vergelijken hun verzamelingen gegevens maandelijks met elkaar om zeker te weten dat ze over de juiste informatie beschikken. De consument wordt steeds meer een speelbal van commerciële bedrijven. Ook deze week in het nieuws: zelfs de bank, het bedrijf waaraan we ons meest persoonlijke stukje informatie toevertrouwen, is van plan een commercieel slaatje te slaan uit onze betalingsgegevens.

Facebook is groots in het verzamelen van Big Data. Toen Snowden onthulde dat de NSA het op die data heeft voorzien, was dat een bom onder het imago van de sociale mediasite. En dat is precies waar Zuckerberg zich zorgen over maakt. De NSA heeft bedrijven zoals Facebook nodig voor het verzamelen van gegevens. En nu denkt het publiek in het beste geval dat Facebook zijn beveiliging niet op orde heeft en in ergste geval dat Facebook bewust de gegevens in zijn databases heeft overhandigd aan de NSA.

Er moest wel een reactie komen van Facebook, de affaire zeurt al te lang. Dus belde Zuckerberg president Obama met de boodschap: Meneer de president, doe iets! Op zijn Facebookpagina is te lezen dat hij heeft gevraagd om meer transparantie. "We werken ons bij Facebook een slag in de rondte om de veiligheid te verbeteren. We denken dat we onze bezoekers moeten beschermen tegen criminelen, niet tegen onze eigen overheid. De overheid moet de internetkampioen zijn, niet een bedreiging."

De muis en de olifant
Zou Obama luisteren naar de boodschap van Zuckerberg? Zou Zuckerberg iets hebben gezegd dat Obama niet al lang wist. Natuurlijk niet. Dit is gewoon een publiciteitsstunt, een actie om het imago van Facebook weer iets op te vijzelen. 'Ik Mark Zuckerberg, heb een direct lijntje met onze president en bovendien invloed op zijn beleid.' Grootheidswaanzin van een muis op de rug van de olifant.

Nee Mark, het is tijd dat je wakker wordt en de geur van koffie ontwaart. Langzaam wordt het internet -en daarmee sociale media- volwassen. Nu we de eerste schok te boven zijn, beginnen we langzaam te begrijpen wat de (on)mogelijkheden zijn. Het gaat niet snel, maar steeds meer mensen begrijpen de technische mogelijkheden en de impact van Big Data. We beseffen steeds beter waar onze grenzen liggen. Er is nog een lange weg te gaan, maar de zoektocht naar oplossingen is in volle gang. Snowden heeft bereikt wat hij in eerste instantie wilde: dat mensen zouden gaan nadenken wat er allemaal met hun gegevens gebeurt. Na de NSA-affaire zal de positie van Facebook nooit meer dezelfde worden. Hoe vaak Mark Zuckerberg ook met de president belt.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden