Wie blaast de romcom nieuw leven in?

Terwijl Nederland de romantische komedie omarmt, is het genre in Hollywood op sterven na dood. Daar ontstaan alternatieven, zoals de vrouwenvriendschapfilms. 'The Other Woman', met Cameron Diaz, is er een voorbeeld van.

Nederland smult van de romantische komedie. Neem het succes van 'Hartenstraat'. De romcom van Sanne Vogel, opgenomen in de Negen Straatjes in Amsterdam, ging drie weken geleden in première, en stond binnen de kortste keren op de eerste plaats van de Bioscoop Top-20. In een week tijd werden 100.000 bezoekers geteld. Grote Amerikaanse producties hadden het nakijken.

Afgelopen weekend moest 'Hartenstraat' de eerste plaats uiteindelijk wel afstaan aan het grootscheepse 'Captain America: The Winter Soldier' (budget: 170 miljoen dollar) maar nog steeds trekt de Nederlandse film meer bezoekers dan de grote Oscarwinnaar '12 Years a Slave'. Ook dure Amerikaanse actiefilms als de racefilm 'Need for Speed' en de fantasyfilm '300: Rise of an Empire' trekken niet zo veel bekijks.

Jubelrecensies kreeg 'Hartenstraat' niet bepaald. De een repte van namaak; de ander van een karikatuur. Doorslaggevend is waarschijnlijk wel het grote aantal bioscoopdoeken dat de distributeur inzette voor een Nederlandse film, deze week zijn het er 122. Er valt moeilijk aan te ontsnappen. 'Hartenstraat' is overal. De vele bekende namen lokken ook. Denk aan hoofdrolspelers Marwan Kenzari en Bracha van Doesburgh, gevolgd door Georgina Verbaan, Susan Visser, Kitty Courbois, Tygo Gernandt, Egbert Jan Weeber, Benja Bruijning, Rifka Lodeizen en ga maar door. Voor elk wat wils. En blijkbaar is de vraag groot. Vogel is naar verluidt naar Los Angeles vertrokken om in rust te werken aan een nieuwe film, een remake van de Vlaamse tragikomedie 'Brasserie Romantiek' die zich afspeelt in een restaurant, op Valentijnsdag.

Kim van Kooten gaf enkele jaren geleden een belangrijke impuls aan de stroom romantische komedies die in Nederland op gang is gekomen, toen zij naar voorbeeld van de Britse romantic comedy 'Love Actually' het script voor het zeer succesvolle 'Alles is Liefde' schreef, dat weer werd opgevolgd door 'Alles is Familie'. Inmiddels is er meer commercieel succes geboekt, met 'Mannenharten', 'Verliefd op Ibiza', 'Soof', 'Smoorverliefd' en 'Toscaanse Bruiloft'. Nederland heeft het genre van de romantische komedie omarmd, films als slagroomsoezen waarin naar goed gebruik - 'and all shit aside', zou romcom-queen Cameron Diaz zeggen - gehunkerd wordt naar liefde en trouw.

Twee druppels water
Sanne Vogel in Los Angeles. Het is de plek waar ze - overigens zonder bronvermelding - ook inspiratie opdeed voor 'Hartenstraat'. Zo lijkt het verhaal van de traiteur (Kenzari) en de boetiekhoudster (Van Doesburgh) die in Amsterdam buren zijn maar elkaar anoniem op internet ontmoeten, als twee druppels water op de internetromance van Tom Hanks en Meg Ryan in 'You've Got Mail' (1998). Een film die weer gebaseerd was op de Amerikaanse klassieker 'The Shop Around The Corner' (1940) van een van de meesters in het genre, Ernst Lubitsch. Een romcom uit de tijd dat de romantische correspondentie nog via brieven verliep.

Vogel speelt dus vrolijk leentjebuur bij de Amerikaanse romantische komedie, die in Hollywood zelf nauwelijks meer bestaat. Te denken valt aan films als 'When Harry Met Sally' (1989, u herinnert zich de bekvechtende tortelduiven Meg Ryan en Billy Crystal) of de grootste hit onder de romantische komedies: 'My Big Fat Greek Wedding' (2002).

Woody Allen blijft de romantische komedie wel trouw, van 'Manhattan' en 'Annie Hall' in de jaren zeventig tot 'Midnight in Paris' (2011) en zijn nieuwste 'Magic in the Moonlight', die naar alle verwachting deze lente in Cannes in premiere gaat. Maar Allen werkt dan ook niet in Hollywood. En hij heeft dat ook wel verklaard. De grote studio's werken tegenwoordig liefst met megaproducties die megaveel geld opbrengen. Voor het bijbelepos 'Noah' - volgende week in de bioscoop - werd een geschatte 125 miljoen dollar neergeteld. Bijbelse proporties, letterlijk en figuurlijk.

Daarbij worden in Hollywoodkringen al een tijdje vooral films voor de tienermarkt gemaakt. Terwijl onderzoek juist heeft uitgewezen dat die jongerenmarkt helemaal niet zo groot is. Het zijn volwassenen die het merendeel van de bioscoopstoelen bezetten (58 procent) en zij zijn ook degenen die het meeste te besteden hebben. Cate Blanchett kaartte het vorige maand krachtig aan bij het in ontvangst nemen van haar Oscar voor Woody Allens 'Blue Jasmine'. Blanchett: "For those in the industry who are still foolishly clinging to the idea that female films with women in the center are niche experiences: they are not. Audiences want to see them and in fact they earn money."

Alternatieven
Van de andere kant zijn er wel alternatieven voor de romantische komedie zoals de kostelijke komedie 'Bridesmaids', waarin een stel vrouwen voor een vrijgezellenfeest naar Las Vegas reist. Een film over 'female bonding', iets wat ook gevierd wordt door Cameron Diaz en haar tegenspeelsters in de nieuwe Hollywood-komedie 'The Other Woman', waarin wraak wordt genomen op de overspelige man.

Het zijn geen films over traditionele verliefdheden tussen mannen en vrouwen, maar over vriendschappen tussen vrouwen. Mannen staan daar buiten. Nu zou je kunnen concluderen dat we geen behoefte meer hebben aan de liefde, maar het succes van 'Hartenstraat' en de sliert romantische komedies in onze contreien bewijst het tegendeel.

Misschien moet de romantische komedie opnieuw worden uitgevonden. Al die remakes maken toch een wat afgekloven indruk. Wellicht moeten romantische komedies weer intelligent en geestig worden, en moet er een nieuwe Katharine Hepburn opstaan met scherpe blik en rappe tong. Cate Blanchett is wat dat betreft de perfecte kandidate. Ze speelde Hepburn al in Martin Scorsese's 'The Aviator'. "I have met someone, I have fallen in love, I am moving out", zo vatte ze haar afscheid van haar geliefde in die film samen. Maar waar zijn haar tegenspelers? De romantic leads? Acteurs als Spencer Tracy, Humphrey Bogart, Clark Gable, James Stewart, Cary Grant en Jack Lemmon?

Cameron Diaz, beauty & beast die haar eigen glans schept
Cameron Diaz (41) heeft een lach van oor tot oor. Het is misschien wel de beroemdste lach van Hollywood. Ze lachtte hem deze week in Amsterdam, zittend in een boot op de gracht, en op de première van haar nieuwste film 'The Other Woman' in Tuschinski. Diaz was niet alleen. Ze had haar tegenspeelsters Leslie Mann (42) en Kate Upton (21) meegenomen, want dat lacht lekkerder, met z'n drieën.

"Ja hoor, noem het gerust een 'female buddy comedy'", grijnst Diaz vanaf de andere kant van de tafel, waaraan ook haar tegenspeelsters zitten. "Er zijn zo veel verhalen over 'male bonding'. Het is leuk om ook films over 'female bonding' te zien. 'Bridesmaids' ging daar inderdaad ook over. Sisterhood."

Leslie Mann - rossig haar, oranje lipstick - is in de film de bedrogen echtgenote die vriendschap sluit met de minnaressen van haar man: een New Yorkse advocate op strakke stiletto's (Cameron Diaz) en een bevallige bikini-babe die in slow motion over het strand holt (Kate Upton). 'Brains and boobs and a lawyer', samen staan ze sterk, heet het in de film die geregisseerd werd door Nick Cassavetes, maar dat speelt nauwelijks een rol.

'The Other Woman' is het soort Hollywood-film dat geïnitieerd wordt door de ster, in dit geval Cameron Diaz. "Het is een van de projecten die ik heb ontwikkeld", vertelt ze ontspannen. "Samen met de producente heb ik de scenarioschrijfster aangetrokken, en daarna heb ik de regisseur ingebracht. Anders dan mijn tegenspeelsters had ik al een idee van het karakter dat ik zou gaan spelen. Het was aan Nick Cassavetes om alles samen te brengen." Waarna Mann en Upton het niet kunnen laten om Diaz even te pesten, en te roepen dat het onmogelijk is om niet van haar personage te houden: 'Everbody loves her!' Cameron Diaz lacht. Ze is de ster die haar eigen glans schept.

Met het uiterlijk van een Californische surfgirl - blond haar, blauwe ogen, atletisch, zongebrand lijf - veroverde ze twintig jaar geleden Hollywood. Ze deed modellenwerk, en had nog nooit geacteerd toen ze op haar 22ste in 'The Mask' belandde, tegenover Jim Carrey, en in een geestige scène zijn oor aflebberde.

De blondine met de gulle lach klom op tot een van de best betaalde Hollywood-comédiennes. Op haar 31ste was ze de tweede vrouw, na Julia Roberts, die twintig miljoen dollar toucheerde voor een film. Dat was voor 'Charlie's Angels: Full Throttle'.

Drama bleek niet zo aan haar besteed. Ze liet zich door Spike Jonze liever veranderen in een mottige, Catweazle-achtige vrouw die in 'Being John Malkovich' een obsessie ontwikkelt voor de beroemde acteur. Het was een van haar betere rollen.

"De fysieke komedie in 'The Other Woman' stond niet in het script", vertelt Diaz, "die heb ik samen met Leslie Mann ontdekt. We kwamen er tijdens het filmen achter dat zij korte benen en een lange romp heeft, en ik lange benen en een korte romp. Dat bleek prima gereedschap voor komische verstrengelingen. We wilden per se geen jaloerse, competitieve vrouwen laten zien, die elkaar haten omdat een man vreemd gaat. Het is misschien 'unlikely and weird' maar we wilden laten zien dat vrouwen elkaar in die omstandigheden ook kunnen helpen, zelfs vriendschap kunnen sluiten."

Cameron Diaz als boegbeeld van 'female bonding'. Daar zit wat in. Denk aan de drie vrouwen in 'Charlie's Angels' die op boevenjacht gaan, of de drie vriendinnen in 'The Sweetest Thing' die het losbandige leven vieren, door aan de lopende band mannen te versieren en te grappen over intieme lichaamsdelen. Diaz krijgt een piemel in haar oog geprikt. Een vriendin blijft bij een blowjob aan een piercing hangen. In 'Bad Teacher' is Diaz in haar element als de rokende, drinkende, vloekende, frauderende en kinderhatende lerares. Het is hap-slik-weg vermaak, jolig vertier, helaas vaak op het infantiele af. "I grew up with a lot of boys. I probably have a lot of testosterone for a woman", liet Diaz zich ooit ontvallen.

Deze zomer is de actrice die the beauty & the beast graag verenigt, te zien in 'Sex Tape', over echtelieden die hun ingedutte seksleven proberen op te frissen door een seksvideo te maken, die ze per ongeluk naar al hun vrienden sturen. Een nieuwe zedenkomedie waarin Diaz de Hollywoodgrenzen van het naakte lichaam belooft op te rekken. Misschien is ze toch stiekem bezig met een kleine revolutie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden