Wie betaalt voor krakende bruggen?

Obama wil reparaties aan Amerikaanse infrastructuur flink opvoeren, maar het wegenfonds is bijna leeg

DENVER, COLORADO - Niet harder rijden dan 25 mijl per uur en mobiele telefoon uitschakelen. De regels zijn streng op de plek in Colorado waar Interstate 70 bijna de sneeuwbedekte Rocky Mountains verlaat, op weg naar Denver. Want voordat de weg aan zijn kilometerslange afdaling begint en je de stad onder je ziet liggen, moet je door de Twin Tunnels, twee korte doorsteekjes door een laatste bergrug. En een van die twee wordt met explosieven verbreed.

Voor de automobilisten die daar tijdens het skizeizoen vaak in de file staan, is dat goed nieuws. Zichtbaar goed nieuws. Wat ze niet zien als ze verder rijden naar Denver, maar misschien wel onder hun banden voelen, is dat er aan de rest van de Interstate 70 ook het nodige te verspijkeren is.

Het platform Transportation for America heeft op het web een mooie kaart gemaakt waarop je precies kunt zien welke bruggen je passeert die volgens officiële gegevens 'structureel tekortschieten'. Onveilig zijn ze nog net niet, maar ze hebben frequente inspecties en onderhoud nodig om dat te voorkomen.

In het hele land waren het er eind vorig jaar ruim 66.000. Dat was trouwens een lichte verbetering, want in het economische stimuleringsprogramma dat de regering-Obama na de financiële crisis instelde, zat flink wat extra geld voor infrastructuur. Maar dit jaar dreigt het heel anders te gaan: het wegenfonds is bijna leeg. Als het Congres niet heel snel actie onderneemt, zullen allerlei projecten op 1 augustus acuut stoppen.

Dat het fonds leeg zou raken, is al jaren duidelijk. Het krijgt zijn geld vooral via een belasting die geheven wordt op elke liter benzine. De belasting stijgt dus niet automatisch mee met stijgende benzineprijzen. Verhogen ervan is al sinds 1992 niet meer aan de orde: daar houden de kiezers niet van. Het wegenfonds heeft dus geen verweer tegen de inflatie.

Volgens president Obama moet het Congres de reparatie van bruggen en wegen juist flink aanzwengelen. Dat is niet alleen goed voor de automobilisten, maar ook voor de economie, vindt hij. De komende vier jaar zou er omgerekend zo'n 220 miljard euro in gestoken moeten worden.

Maar dat geld heeft het Congres hem tot nu toe niet gegeven.

Afgelopen donderdag kondigde Obama daarom aan het bedrijfsleven meer te laten mee-investeren in infrastructuur. Hij riep ook het Congres nog eens op de geldkraan open te draaien. Hij was speciaal daarvoor naar Delaware gereisd, waar een brug over de rivier Christina sinds vorige maand dicht is omdat hij overhelt - waardoor 90.000 automobilisten elke dag moeten omrijden.

Economen steunen zijn pleidooi. De macro-econoom Mark Thoma van de universiteit van Oregon bijvoorbeeld, die voorrekent dat een investering in een oude of nieuwe brug direct voordeel oplevert, en dat terwijl de staat het geld ervoor kan lenen tegen bijna 0 procent. Dat betekent dat de extra belastinginkomsten van een gegroeide economie jarenlang ten goede kunnen komen aan het aflossen van die extra leningen en daarna van de rest van de staatsschuld.

Bij de Republikeinen in het Congres wil dat er niet in; die vinden het uittrekken van extra miljarden, zonder dat daar ergens anders bezuinigingen tegenoverstaan een onverantwoorde aanslag op de economische gezondheid van Amerika.

Staan de hijskranen op 1 augustus dan op duizenden plaatsen stil? Zo ver zullen de Republikeinen het niet laten komen. Organisaties uit het bedrijfsleven die hen normaal gesproken door dik en dun steunen, maken zich al net zo kwaad over hun houding als de vakbonden dat doen. In het Huis van Afgevaardigden is nu een stoplap aangenomen. Als de Senaat deze week ook akkoord gaat, krijgt het wegenfonds niet de 220 miljard euro die Obama vroeg, maar ruim 8 miljard. Dat houdt de reparaties tenminste aan de gang tot eind dit jaar: tot na de midterm-verkiezingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden