WhatsApp nieuwe stijl: het is slikken of stikken

koppeling aan Facebook | U hebt dertig dagen om akkoord te gaan met de nieuwe gebruiksvoorwaarden van WhatsApp. Zo niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van de berichtendienst.

Alle gebruikers van WhatsApp krijgen een dezer dagen het verzoek akkoord te gaan met de nieuwe gebruiksvoorwaarden van de app. De belangrijkste veranderingen: de berichtendienst deelt voortaan informatie als telefoonnummer en gedrag van gebruikers met moederbedrijf Facebook. Ook geeft WhatsApp bedrijven de mogelijkheid om advertenties naar klanten te 'appen'. Wat te doen?

Wat als u de nieuwe voorwaarden niet accepteert?

Dan kunt u uiteindelijk geen gebruik meer maken van WhatsApp, bevestigt het bedrijf. Wie een melding krijgt over de nieuwe gebruiksvoorwaarden, heeft dertig dagen om op akkoord te klikken. Blijft u de melding negeren, dan kunt u uiteindelijk de berichten van vrienden niet meer lezen.

Kun je op een andere manier voorkomen dat Facebook de WhatsAppgegevens ontvangt?

Niet helemaal. Wie akkoord gaat - en dat moet dus - geeft de apps toestemming de data met elkaar te delen. U kunt alleen wel aangeven dat Facebook uw telefoonnummer en andere WhatsApp-gedragsgegevens niet mag gebruiken om vriendschapssuggesties te doen, of om gerichte advertenties te tonen. Die optie moet u wel handmatig uitzetten voordat u op akkoord klikt. Wie al heeft geaccepteerd maar zich toch bedenkt heeft dertig dagen de tijd om de toestemming alsnog in te trekken. Maar dat voorkomt dus niet dat Facebook de gegevens krijgt.

U kunt natuurlijk wel uw Facebookaccount opzeggen, hoewel dat WhatsApp waarschijnlijk niet weerhoudt van het delen van uw informatie. En ook advertenties op WhatsApp gaat het niet stoppen.

Wat kan Facebook met de WhatsAppgegevens?

Facebook verdient vooral geld - in het tweede kwartaal had het bedrijf een omzet van zo'n 5,8 miljard euro - aan de verkoop van advertenties. Daarbij geldt: hoe meer je van gebruikers weet, hoe gerichter je een advertentie kunt verkopen, en hoe meer geld er te verdienen valt.

Daarom stopt Facebook zijn gebruikers in 'hokjes' die wat zeggen over iemands leven en interesses. Die indeling wordt gemaakt op basis van gedrag op de website. Bijvoorbeeld: welke pagina's iemand bekijkt of liket, wie er in iemands sociale netwerk zit, en wat voor telefoon of apparaat er wordt gebruikt om in te loggen.

Ook de informatie over het gedrag op WhatsApp helpt om het beeld over een gebruiker zo compleet en kloppend mogelijk te maken. Maar denk ook aan vriendschapssuggesties op basis van telefoonnummers: als u wel appt met iemand met wie u geen vrienden bent op Facebook, dan kunt u die suggestie voor een vriendschap snel verwachten.

Hoe reageren gebruikers?

Toen in 2014 bekend werd dat Facebook WhatsApp had gekocht voor zo'n 14 miljard euro, ontstond er grote reuring. Facebook staat bekend als groot verzamelaar van informatie over zijn gebruikers, mensen waren bang dat het bedrijf zo nóg meer te weten zou komen. WhatsApp werd zelfs even geboycot. Maar dat was van korte duur: inmiddels is het aantal gebruikers van de berichtendienst ruim verdubbeld naar een miljard. In tegenstelling tot 2014 lijken de reacties op sociale media tot nu toe wat gelaten. Het is - zoals je dat tegenwoordig zegt - 'een aankondiging die je wist dat zou komen'. Want dat Facebook uiteindelijk gebruik zou maken van de WhatsApp-data over gebruikers, dat kon je verwachten gezien het bedrag dat het bedrijf voor de app over had.

In welk hokje zit u? Facebook doet een gooi

U kunt via uw Facebookaccount zien in welke hokjes het bedrijf u allemaal heeft gestopt. Het gaat om tientallen categorieën. Denk aan de samenstelling van het huishouden: 'gezin met jonge kinderen', of 'huishouden op basis van huisgenoten'. De plekken waar u vaak bent, of misschien graag wilt zijn. Of een indeling op basis van interesses als 'auto's' of 'reizen'. Wat daarbij vooral opvalt, is hoe onjuist de indeling kan zijn. Dat komt doordat Facebook enkel een schatting maakt in welke hokjes een gebruiker thuishoort. Het is namelijk niet zo dat u het bedrijf hebt verteld dat u met huisgenoten woont, of een technische trendsetter bent. Dat moet allemaal blijken uit uw gedrag.

De informatie is te vinden op uw Facebookaccount bij 'instellingen' en 'advertentievoorkeuren'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden