WeTransfer krijgt wel erg veel geld

Kapitaalinjectie voor eenvoudig Nederlands bedrijfje kan duiden op nieuwe internetbubbel

Vijfentwintig miljoen dollar (22 miljoen euro) voor een staaltje eenvoudige techniek. Een Amerikaans-Europese investeringsmaatschappij legt dit bedrag op tafel om het Nederlandse internetbedrijf WeTransfer te laten doorbreken in Amerika. Deze kapitaalinjectie voor een 'platte dienst' kan een voorteken zijn van een nieuwe internetzeepbel, waarschuwt Joost Poort, econoom en downloadexpert aan de Universiteit van Amsterdam. Dat is wel erg veel geld, vindt hij. Eerder deze week haalde de Nederlandse databeveiliger Quiver tien miljoen euro op bij buitenlandse investeerders.

Eind jaren negentig konden internetondernemers goud geld verdienen met hun onderneming. Beleggers dachten dat de bomen van de digitale technologie tot in de hemel groeiden, totdat de bubbel knapte in 2000, waarop de ICT-aandelen zwaar kelderden. "Het feest is weer bezig", zegt Poort. "De overname van techbedrijven loopt weer volop. In Amerika is enorm veel geld beschikbaar. De rente is er nul, dus bedrijven moeten investeren in bedrijven."

Wat is WeTransfer? Veel mailprogramma's verslikken zich in grote bijlagen. WeTransfer verpakt bestanden op klein formaat, zodat internetters honderden vakantiefoto's, een video of software kunnen versturen. WeTransfer is eigenlijk een online koeriersdienst die maandelijks 70 miljoen digitale pakketjes bezorgt die niet door de 'brievenbus' passen.

Op zich is die techniek volgens Poort achter WeTransfer 'niet spannend' en zijn opslagdiensten inwisselbaar. Al heeft concurrent Dropbox (300 miljoen gebruikers), net als de diensten van Google en Microsoft, meer mogelijkheden. "De investeerder achter WeTransfer is vooral geïnteresseerd in het aantal unieke gebruikers die, tijdens het wachten totdat hun bestand geüpload of gedownload is, kijken naar advertenties."

Die aandacht heeft WeTransfer maandelijks van ruim 25 miljoen mensen. Vooral omdat het een programma is zonder inlogcodes, aanmeldingsformulieren of registratie. Ook metselen veel opslagdiensten hun site dicht met advertentievlakken. WeTransfer doet dat anders.

De opslagdienst maakt met hulp van kunstenaars en filmmakers zo mooi mogelijke reclames die het hele beeldscherm vullen. En dus staat er achter het venstertje om bestanden te versturen een achtergrondafbeelding van een groen veelogig tekenfilmmonster of een filmpje van een deinende zeilboot op volle zee. "Geloof het of niet, meestal zijn dat advertenties", schrijft WeTransfer.

Naar schatting haalt het internetbedrijf 60 procent van zijn inkomsten uit deze reclames. De rest komt uit de optie om tegen betaling nog grotere pakketjes te versturen. Dat kost gebruikers 10 euro per maand. Vermoedelijk betaalt 1 tot 5 procent van de gebruikers, meestal fotografen of kunstenaars. Poort: "Deze verdeling tussen betalende gebruikers en advertenties vind ik heel netjes. Als alle investeerders zich richten op bedrijven die helemaal afhankelijk zijn van advertenties, dan voel je aan je water dat het fout afloopt."

WeTransfer krijgt het geld van de Europese tak van investeringsmaatschappij Highland Capital Partners (HCP), die een minderheidsbelang verwerft in WeTransfer. HCP investeerde al eerder in snel groeiende internet- en softwarebedrijven met minimaal 10 miljoen euro omzet, zoals een Britse webshop voor luxe mode en het eveneens Britse Brandwatch, dat bijhoudt wat onder meer bloggers en gebruikers van sociale media schrijven over bedrijven.

WeTransfer maakt naar eigen zeggen winst sinds 2013. Vorig jaar verdubbelden de inkomsten. Zolang gratis e-maildiensten hun opslagruimte niet flink vergroten, of een broertje van WeTransfer aanbieden, houdt het succes nog wel even aan, verwacht Poort.

Kapitaal voor Snapchat

Ook Snapchat hengelt nieuw kapitaal binnen. De mobiele applicatie, waarmee gebruikers elkaar foto's kunnen sturen die na enkele seconden weer verdwijnen, wil 500 miljoen dollar (438 miljoen euro) ophalen. Bij een eerdere grote financieringsronde kreeg het internetbedrijf omgerekend 425 miljoen euro los. Daarvoor wuifde Snapchat een overnamebod van Facebook van 2,6 miljard euro weg. Als de deal doorgaat, stijgt de waarde van Snapchat in euro's naar 17 miljard.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden