Werknemers ABN Amro krijgen met kerst een dot wantrouwen

Beeld iStock

Vorig jaar sneed ANB Amro zich stevig in de vingers met het kerstpakket, nog geen jaar later rijten ze die wond weer open door het personeel te ‘piepelen’ met een nepmail over het extraatje. 

Even terug naar 2016. Om te bezuinigen schafte toenmalig topman Gerrit Zalm het kerstpakket per direct af: 22.000 medewerkers maal 70 euro betekende een besparing van 1,5 miljoen euro. "Een lastige beslissing", zei Zalm, "Want het is bekend dat veel medewerkers enorm hechten aan deze blijk van waardering rondom de feestdagen. Maar besparen gaat nou eenmaal niet pijnloos."

Commotie alom, de streep door de doos overvleugelde destijds de kwartaalcijfers (600 miljoen winst) en de aanstaande bezuinigingen (1500 man extra eruit). Klein bier in vergelijking met het teloorgegane kerstpakket. En nu lijkt het of de bank zich opnieuw stoot aan het kerstpakket: ABN Amro 'fopt' personeel met nep-phishingmail over terugkeer kerstpakket kopte de Volkskrant vandaag. 

Afgelopen woensdag kregen alle medewerkers een mail waarin hen een Echo Dot beloofd werd. Dit spraakgestuurde apparaatje waarop je nieuws binnenkrijgt en berichten kunt versturen zou een vervanging zijn voor het kerstpakket. ABN Amro: 'Nu de resultaten weer een stijgende lijn te pakken hebben wil het management graag een mooi gebaar maken'. Mooi niet, het bericht blijkt een door ABN Amro zelf verstuurde phishing, een truc waarmee de bank te weten probeert te komen hoe gevoelig de medewerkers zijn voor het stelen van interne gegevens.

Opnieuw commotie 

Opnieuw commotie. “De bank wantrouwt het eigen personeel en maakt het en passant blij met een dode mus”, stelt bestuurder Emanuel Geurts van vakbond De Unie. 'Medewerkers hebben het idee dat de bank speelt met hun gevoelens.' Reactie van de bank: “Als de mail een groot aantal reacties oproept, dan was het misschien niet zo'n gelukkig onderwerp.”

Een terechte, nogal eufemistische reactie. Maar waarom roept zo’n kerstpakket zoveel op? Wat betekent zo’n pakket?

Bij zo’n kerstpakket gaat het niet om de financiële maar om de symbolische waarde: het is een teken van respect, en daarom ook een bron van zingeving. En zingeving is de laatste explosief materiaal. Een paar jaar geleden concludeerde de universiteit Groningen dat respect de belangrijkste hedendaagse deugd is. 

Schouderklopje 

Iets wat onderstreept werd door het ‘Mercers what’s working onderzoek 2011’, dat werd uitgevoerd onder 1.800 werknemers: “Salaris verliest het van respect.” Werknemers staren zich niet blind op het salaris. Een schouderklopje krijgen is het meest van invloed op de tevredenheid.

In plaats van een Echo Dot krijgen de werknemers van ABN Amro nu een dot wantrouwen als kerstpakket. Dat is ook een blijk van zingeving, maar betekent zo’n beetje het tegendeel van respect. Om te variëren op een oude vuurwerkcampagne: Je bent een rund als je met het kerstpakket stunt.

Vragen of opmerkingen: hsteenhuis@trouw.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden