Werkloosheid verder gedaald, consumentenvertrouwen neemt toe

Winkelend publiek in het centrum van Den BoschBeeld ANP

De werkloosheid in Nederland is in november gedaald tot 8,2 procent van de beroepsbevolking. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Het consumentenvertrouwen nam toe.

Het CBS telde vorige maand 653.000 werklozen. Dat waren er 21.000 minder dan een maand eerder, toen de werkloosheid uitkwam op 8,5 procent. De cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoensinvloeden. 'De werkloosheid daalde in de afgelopen maand zowel bij mannen als vrouwen en ook in alle leeftijdsgroepen', aldus het statistiekbureau.

Gemiddeld nam het aantal werklozen de afgelopen 3 maanden met 10.000 per maand af. Het CBS schrijft de daling toe aan een toename van het aantal mensen dat zich terugtrekt van de arbeidsmarkt.

Uit cijfers van uitkeringsinstantie UWV blijkt dat het aantal WW-uitkeringen in november is toegenomen tot 419.000, een groei van 3 procent ten opzichte van oktober. Vooral bij seizoensgevoelige sectoren als landbouw, horeca en de bouw gingen er meer mensen de WW in.

Het aantal WW-uitkeringen van jongeren tot 25 jaar nam met 6 procent meer dan gemiddeld toe.

Consumentenvertrouwen
Consumenten zijn iets positiever geworden in december, al domineren de pessimisten nog altijd. De zogenoemde vertrouwensindex steeg ten opzichte van november met 2 punten tot min 16 punten. Dat betekent dat er 16 procent meer pessimisten dan optimisten zijn.

De vertrouwensindex komt van ver; in februari waren er nog 44 procent meer pessimisten dan optimisten. November is de 4e maand op rij dat het consumentenvertrouwen verbetert.

Consumenten waren vooral minder negatief over het algemene economisch klimaat dan in november. De deelindicator steeg 4 punten en kwam in december uit op min 12. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde, maar de stemming over de economie in de komende 12 maanden bleef onveranderd.

De deelindicator koopbereidheid bleef staan op min 19. Over de ontwikkeling van hun eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden waren consumenten in december iets pessimistischer dan in november. Ze waren echter een fractie minder somber over hun financiën in de komende 12 maanden. Verder vonden ze de tijd wat minder ongunstig voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies.

Bedrijfsinvesteringen
Bedrijven hebben in oktober 4,6 procent meer geïnvesteerd dan in dezelfde maand een jaar geleden.

Daarmee komen de bedrijfsinvesteringen voor het eerst sinds juli 2012 hoger uit dan een jaar terug. Dat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de bouwinvesteringen en de investeringen in personenauto's en machines, aldus het CBS.

De stijging van de autoverkopen heeft te maken met fiscale maatregelen, zo constateerde het statistiekbureau. Om nog te profiteren van een lagere bijtelling halen veel zakelijke rijders de aanschaf van een personenauto naar voren. Bovendien waren de autoverkopen vorig jaar oktober mogelijk extra laag vanwege belastingmaatregelen die per 1 juli 2012 ingingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden