Werkloosheid Nederland verder toegenomen

Beeld ANP XTRA

Het aantal werklozen in Nederland is in januari met 10.000 gestegen tot 678.000, ofwel 8,6 procent van de beroepsbevolking. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekendgemaakt.

Gemiddeld over de afgelopen 3 maanden is de werkloosheid vrijwel gelijk gebleven. Aan de ene kant nam het baanverlies toe, terwijl anderzijds relatief veel werklozen zich hebben terugtrokken van de arbeidsmarkt. Uit cijfers van uitkeringsinstantie UWV blijkt dat het aantal WW-uitkeringen in januari uitkwam op 460.000. Dat zijn er 23.000, ofwel 5,2 procent, meer dan in december. Onder jongeren tot 25 jaar liep het aantal uitkeringen de afgelopen maand met 10,2 procent sterker op dan gemiddeld, aldus het CBS.

Bedrijfsinvesteringen
Het CBS meldt tegelijkertijd dat de bedrijfsinvesteringen fors zijn toegenomen. Nederlandse bedrijven hebben in december ruim 19 procent meer geïnvesteerd dan een jaar eerder.

De derde opeenvolgende stijging kwam vooral door investeringen in personenauto's, machines en de bouw. De verkoop van personenauto's (voor de lease) trok fors aan omdat bedrijven de hogere belasting die dit jaar is ingegaan, wilden ontlopen. Volgens het CBS zijn de vooruitzichten voor de investeringen in februari weer iets verbeterd.

Consumentenvertrouwen
Ook het consumentenvertrouwen is iets toegenomen. De indicator steeg in februari 2 punten en kwam uit op min 10. De lichte verbetering kwam vooral door een toename van de koopbereidheid. Sinds de zomer van 2013 is de stemming van consumenten vrijwel onafgebroken verbeterd.

Consumenten vonden het deze maand gunstiger voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, dan in januari. Ook waren ze minder negatief over hun eigen financiële situatie. Per saldo verbeterde de deelindicator koopbereidheid 3 punten en kwam uit op min 12. Daarmee is de koopbereidheid nog altijd laag, aldus het CBS.

Consumenten zijn al 4 maanden op rij optimistisch over de economische situatie in de komende 12 maanden. Ze waren in februari wel een stuk minder positief dan in januari. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde van januari op februari.

Reactie Asscher
De werkloosheid is 'de grootste zorg' voor vicepremier en minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher. 'Ik doe alles wat in mijn vermogen ligt om ervoor te zorgen dat mensen aan de slag blijven of nieuw werk kunnen vinden', zegt hij in een reactie op de CBS-cijfers. Asscher stelde eerder al 600 miljoen euro beschikbaar voor plannen van werkgevers en vakbonden die er toe moeten leiden dat mensen aan de slag kunnen blijven of naar nieuw werk worden begeleid.

Asscher vindt de toegenomen werkloosheid gezien eerdere voorspellingen van onder meer het CPB niet onverwacht, maar het blijft slecht nieuws, stelt hij. 'Werkloosheid is voor de gezichten achter de cijfers namelijk zeer ingrijpend. Werk is voor mensen meer dan alleen salaris, het biedt ook sociale contacten en zelfvertrouwen.' De stijging is voor Asscher ook niet onverwacht omdat het historisch gezien zo is dat de werkgelegenheid altijd met vertraging op economische ontwikkelingen reageert.

Mirjam Sterk, door Asscher aangesteld als ambassadeur jeugdwerkloosheid, wijst er op dat het aantal geregistreerde werkzoekende jongeren in januari weliswaar is gedaald naar 130.000 jongeren, maar dat het aantal jongeren met een ww-uitkering in januari sterk is gestegen. Die stijging heeft volgens haar te maken met een relatief groot aantal jongeren op tijdelijke contracten. 'Ik roep werkgevers op om vooral gebruik te maken van de premiekorting om ook deze groep aan de slag te houden. Dat is niet alleen belangrijk voor de jongere zelf, maar het brengt ook nieuwe ideeën en energie in bedrijven.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden