Werkgeversvereniging callcenters moet wild-west-sector stroomlijnen

AMSTERDAM - De FNV staat kritisch tegenover de donderdag opgerichte werkgeversvereniging voor callcenters WGCC. De bond vindt het jammer dat de werkgevers in hun statuten met geen woord over een cao reppen.

Van onze redactie economie

De WGCC is opgericht omdat er bij de callcenters in Nederland een tekort dreigt aan goed opgeleid personeel. De vereniging, die de vier ondernemingen Giga Call, SNT, Telecom Direkt Almere en Cordena Call Management omvat, wil de belangen van de branche veiligstellen. “Professionalisering is in deze wildwestsector hard nodig”, meent voorzitter T. Walraven. WGCC heeft kleinere zelfstandige belbedrijven opgeroepen zich aan te sluiten bij het initiatief.

Momenteel werken er in Nederland zo'n 35 000 mensen in callcenters. Voor het jaar 2000 verwacht de WGCC een verdubbeling van dat aantal. “Telemarketing is een jong vak dat zich razendsnel ontwikkelt. Het is belangrijk die onstuimige groei in goede banen te leiden”, zegt S. H. van Dorst, algemeen directeur van de ondersteunende brancheorganisatie DMSA.

WGCC wil zich sterk maken voor goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Verder zet de organisatie zich in voor de ontwikkeling van gerichte opleidingen. “Het werk wordt gecompliceerder; callcenter-medewerkers moeten aan steeds hogere eisen voldoen”, zegt Walraven.

Betere scholing en arbeidsvoorwaarden zullen volgens Walraven ook het imago van de bedrijfstak een stuk positiever kleuren. Met het maatschappelijk draagvlak van de telemarketing is het namelijk 'slecht' gesteld. “Terwijl het werk in de sector toch prima aansluit bij het nieuwe denken over flexibele arbeid.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden