Werkgevers gaan leden werven voor vakbonden

HAARLEM - De Nederlandse vakbonden krijgen steun uit onverwachte hoek. De werkgevers zijn dusdanig bezorgd over de problemen waarmee de bonden kampen, dat ze bereid zijn deze zelf te ondersteunen.

Dat zegt directeur arbeidsvoorwaarden Hans van der Steen van werkgeversvereniging AWVN, de organisatie (gelieeerd aan VNO-NCW) die jaarlijks zo'n 500 cao-overeenkomsten voor haar leden sluit. Van der Steen: ,,We hechten aan een vakbond met voldoende leden. Werkgevers willen de vakbonden helpen bij het versterken van hun positie binnen de eigen onderneming.''

Van der Steen haalt het voorbeeld van Unilever aan. Het concern sprak begin dit jaar met de vakbonden af dat het gaat helpen om meer leden binnen het bedrijf en daarmee meer draagvlak te verkrijgen. Zo stelt Unilever zijn marketingkennis ter beschikking en betaalt het concern een onderzoek dat in kaart moet brengen wat de werknemers van de bond verlangen.

,,Een werkgever maakt gewoon liever cao-afspraken met een vakbond die gedragen wordt binnen de onderneming. In eerste instantie is het ledental van de bond een zaak voor de bond zelf, maar Unilever is bereid een beetje te helpen.'' De AWVN-directeur hoopt dat het voorbeeld van Unilever ,,als een olievlek gaat werken''.

Bevoordeling van leden boven niet-leden vindt Van der Steen echter niets. De afgelopen tijd maakt met name FNV Bondgenoten sporadisch afspraken met werkgevers waarin vakbondsleden beter af zijn dan niet-leden binnen dezelfde onderneming. Zo krijgen de werknemers van

Getronics die door de reorganisatie moeten vertrekken meer geld mee als ze lid zijn van de bond.

,,Abject'', reageert Van der Steen. ,,Voor de werkgever zijn werknemers werknemers. Of ze lid zijn van een voetbalclub, een muziekvereniging of een vakbond, maakt niets uit.

De AWVN-directeur denkt dat het komende cao-seizoen, dat in het najaar begint, in het teken komt te staan van de arbeidsproductiviteit.

Natuurlijk zal er ook wel wat strijd ontstaan over het loon, denkt Van der Steen. Maar hij verwacht geen al te grote problemen. ,,De gezamenlijke aandacht moet niet langer gericht zijn op 'wat kost een cao', maar op 'wat levert de cao op'. Het gaat in Nederland om de arbeidsproductiviteit.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden