Werken aan de chocoladedans

reportage Bij de Dr. Schaepmanschool in Barendrecht maken ze de eindmusical zelf. Al weken zijn de achtstegroepers bezig met dit slotstuk, waarna ze uitwaaieren naar middelbare scholen.

Het verlaten, afgeschermde deel van het veel te ruime middelbare schoolgebouw doet nu even dienst als fabriek van zoete dromen. Voor het geklus aan decors en de repetities voor de eindmusical van groep acht leent het tijdelijk onderdak zich uitstekend. Twee 'fabrieksarbeiders' staan druk te roeren in 'het warme ijs voor koude dagen'. Hun baas prijst gezonde lollies aan met 'maar liefst 1,5 procent echte aardbeien'.

Tot 7 juli, de dag van de uitvoering - gelukkig in het gloednieuwe Daltonlyceum - is dit ultrageheim, verboden gebied voor de jongerejaars. Zelfs de ouders van de acteurs, dansers, zangers en technici weten van niks. Het is de finale, die moet spannend blijven.

Zoals de meeste basisscholen houdt Dr. Schaepman de traditie in ere van de eindmusical als hét afscheid van achtstegroepers, voordat ze de band doorsnijden en uitwaaieren naar middelbare scholen. Maar waar vele grijpen naar een kant-en-klaar product, aangekocht of verbonden aan een goed doel als War Child, kiest deze school heel bewust voor een zelfgemaakt stuk.

Drie populaire boeken van de Britse schrijver Roald Dahl vormen de rode draad, 'Sjakie en de chocoladefabriek', 'De heksen' en 'Matilda'. De teksten, inclusief grappen, komen van de leerlingen en hun juffen zelf. Alle 27 schoolverlaters doen mee. "De rollen worden op het lijf geschreven zodat de musical helemaal eigen wordt. Echt een stuk van hen zelf", beschrijft Helen Hendriks.

Wisseldiensten

Met de twee andere collega's van de bovenbouw staat ze in wisseldiensten aan het roer van deze productie. Een hele klus want ze hebben ook groepen zeven en zes voor wie de gewone lessen doorgaan. Maar deze jenaplanschool kreeg niet voor niets van de Onderwijsinspectie het predicaat excellent. Volgens het juryrapport werken ze hier met hart en ziel aan hoogwaardig onderwijs.

Voor Helen betekent dat deze ochtend een rol als regisseur zittend op de grond, de laptop opengeklapt. Gewend aan weeksluitingen en presentaties die horen bij jenaplanonderwijs gaat het optreden de leerlingen makkelijk af. Maar de puntjes moeten op de i. Het lied over opgroeien, in het Engels, hapert. De verlegen Katja wordt aangemoedigd zich als gezondheidsfreak Violet wat meer te laten gelden in het snoepende gezelschap. Even later glorieert ze in de chocoladedans. Daar kunnen anderen weer wat van leren.

Dan komt de wekker erbij; het vereiste kwartier wordt niet gehaald. Last minute voegen ze nog wat toe aan de scène. "Kunnen we dat stukje met die snoeppot niet wat langer maken? En wat doen we erin, van die gumbeertjes? "Helen tikt de aanvullingen van haar acteurs in de computer. Werkende weg groeien de musical en zijn sterren.

Later op het schoolplein zijn de juffen het erover eens dat het allemaal de moeite waard is. Juf Serita Gayadien betreurt nog steeds dat ze zo'n slot van haar basisschooltijd heeft moeten missen. "Het is iets speciaals." Ze waren met z'n zevenen in groep acht, te weinig voor een musicalgezelschap. Het hoort erbij, zo'n laatste gezamenlijk project van de achtstegroepers. Daarna moeten ze hen loslaten. Moeilijk? Nee, vindt Iris van der Zwet. "Ze zijn eraan toe. Dit is heel gezond."

Katja (12): Ik kan niet zo goed toneelspelen

"In groep 1 vond ik toneelspelen nog heel leuk. Nu niet meer, ik kan het niet zo goed. Het is moeilijk zo hard te praten en dingen goed uit te beelden. Gym was mijn favoriete les, ik zit ook op turnen bij de selectie en train drie keer in de week. Daarnaast doe ik aan dansen, ook in de selectie.

Best pittig ja. Op deze school vond ik het wel leuk. Ik wil wel graag een keer een meester, in die acht jaar heb ik alleen juffen gehad.

Toch wil ik zelf ook juf worden, gymjuf. Daarom ga ik de havo/vwo-sportklas doen bij het Calvijn Groene Hart."

May (12): Een nieuw avontuur

"Ik heb een mannenrol, dat heb ik nog niet eerder gedaan. Toen ik op school kwam, durfde ik niks. Nu ben ik veel opener en wil ik later dansen in musicals of films. Waar ik veel aan heb gehad is dat iedereen hier op school behulpzaam is. Je kan anderen helpen en anderen helpen jou. Dat is positief, ik voelde me thuis. Ik denk dat ik bij het afscheid een beetje moet huilen omdat ik vriendinnen niet meer zo vaak zal zien. Ik ga naar het Thorbeckelyceum in Rotterdam, de highschool dans. We gaan ook naar Rotterdam verhuizen. Een nieuw avontuur, daar hou ik van."

Floris (12): Ik ben over mijn zenuwen heen

"Dat ik een hoofdrol heb vind ik heel leuk omdat je zoveel kan vertellen. Toen ik op school kwam, kon ik dat niet. Als we vieringen hadden was ik zo zenuwachtig dat ik mijn teksten vergat. Ik ben op toneelles gegaan en nu heb ik het onder controle. School heeft me ook geholpen om makkelijker voor een publiek te spreken. Het leukste is dat je hier zelf kunt ontdekken wat bij jou werkt. Natuurlijk zal ik school wel een beetje missen, de juffen begrepen me heel goed. Maar ik heb zin in iets nieuws, dat wordt het technasium op het Daltonlyceum, lekker technisch."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden