Werelds ontbijt in de Wintertuin

Om half vijf 's ochtends begint de breakfastploeg van Grand Hotel Krasnapolsky. Een team van bijna twintig man draait in de monumentale Wintertuin een ontbijt, dat hoort tot de beste van Nederland. Naast eigen hotelgasten zijn ook passanten er welkom. Een goede start van een dagje Amsterdam.

Krasnapolsky domineert dan wel de Dam, toch kennen weinigen dit paradepaardje van 's lands hotellerie van binnen. Achter de eenvoudige jaren '50 gevel schuilt een enorm complex met bijna vijfhonderd hotelkamers, volledig gemeubileerde appartementen, restaurants en een vergadercentrum. Wat wel zichtbaar is: op de stoep van 'Kras' - zoals Amsterdammers hun hotel liefkozend noemen - heet een conciërge met hoge hoed de gasten welkom. De draaideur lijkt altijd in beweging.

In de lounge van het hotel hangen portretten van oprichters Adolph Willem Krasnapolsky en Johanna Volmer. In de tweede helft van de 19de eeuw piekt de wereldeconomie. Het Duitse immigrantenechtpaar grijpt in de horeca zijn kansen. Ze blinken uit in biefstukken en karbonades en voor een paar honderd pannenkoeken per dag draait Johanna haar hand niet om. Krasnapolsky koopt aanpalende paalwoningen en krotten en als in 1883 de Wereldtentoonstelling naar Amsterdam komt, telt het hotelgedeelte al zeventig kamers. Daarna volgt een reeks van bouwen, breken en renoveren. Na de Tweede Wereldoorlog wordt het hotelcomplex - met Marshallhulp - doorgetrokken van de Warmoesstraat naar de Dam.

Adolph en Johanna bedenken in 1880 een voor die tijd unieke binnentuin met palmen, cactussen, spiegels en wandschilderingen. De bijzondere glas- en staalconstructie baart opzien in heel West-Europa. Dagblad De Amsterdammer meldt opgewonden: "Alles stroomt erheen om te zien en te bewonderen. Alles is idyllisch verlicht door honderden gaslampen en gekoeld door een stoom aangedreven airconditioning." Ook nieuw voor die tijd: kamerbreed tapijt, huistelefoon, centrale verwarming, warm en koud stromend water, eiken parket in de openbare ruimtes. Bediening en kaarsen op de kamer zijn inclusief.

's Ochtends staat er een rij hongerige hotelgasten voor de Wintertuin. "Het aantal ontbijters kan variëren van tweehonderd tot wel zeshonderd", zegt Patrick Wolffenbuttel (35), food and beverage manager van Krasnapolsky. "Het is een uitdaging om in deze entourage een ontbijt neer te zetten, waar alle nationaliteiten en alle religies wat van hun gading vinden. Onze bacon is zelfs gemaakt van rundvlees." Wolffenbuttel benadrukt dat hij steeds scherp aan de wind moet zeilen; het is geen buffet voor bunkeraars. "We zien in Nederland de broodcultuur steeds veeleisender worden, daar spelen we op in. Voor de Angelsaksische markt moeten we steeds broeden op nieuwe eiergerechten. En dan de koffie: met de komst van ketens als Starbucks wordt onze gast steeds kritischer." Schonken obers eerst aan tafel filterkoffie, nu kan de gast zelf espresso maken. Ook thee wordt trendy: "Verse munt gaat er hier dagelijks bij bossen doorheen."

Het glazen dak en de spiegels - midden in een massief hotelcomplex - geven een overweldigend gevoel van ruimte en licht. De vloer van wit en zwart marmeren tegels is top. Wanddecoraties verbeelden handel, wetenschap en kunst. In het midden van de zaal staat daar dat ontbijtbuffet, versierd met orchideeën. De keus is overvloedig: bubbeltjeswijn, alle variaties vaste en vloeibare kaas, vele vlees- en vissoorten, alle denkbare soorten cereals, yummi yoghurts, vers fruit, bijzonder brood en zelfs een sapcentrifuge voor groenten.

Het buffet is niet alleen gezegend met culinaire benedict eieren, maar ook met een goedlachse kok voor het eenvoudige handwerk. "Een omeletje, meneer? Een gebakken eitje met hele of kapotte dooier?" Hij houdt intussen het oog op de glimmende warmhoudschalen met gekookte eieren, roerei, uitgebakken ontbijtspek, worstjes en gebakken aardappels. "Daar zijn niet alleen Amerikanen dol, daar komt de hele wereld voor bij me langs."

Wolffenbuttel werkt intussen aan een nieuw ontbijtconcept: "Wij zijn onderdeel van de Spaanse groep NH Hotels. De wereldwijde slogan van NH is 'wake up to a beter world'. We gaan over op biologische producten. Zelfs onze hagelslag komt dan van eerlijke chocola. En we kiezen straks voor rosbief van Nederlandse koeien, ook al is de Nieuw-Zeelandse variant per kilo een paar euro goedkoper."

De food and beverage manager is trots op zijn Wintertuin: "Er zijn hier wel honderd feesten en partijen per jaar. Hier is D66 opgericht, hier vierden Willem-Alexander en Maxima hun bruiloft. Was de Wintertuin aan de voorkant van het gebouw geweest, dan was het veel meer een publiekstrekker geweest. Maar goed, iedereen is dus welkom aan het ontbijt!"

Kamerprijzen vanaf €159 per nacht. (www.nh-hotels.nl/NHKrasnapolsky)

Prijs ontbijtbuffet: €28,50

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden