Wereldmuziekfestival als interculturele clash

13 - 16 juni: Festival Mundial/ Tilburg. 13/6- Angelite & Huun Huur Tu & Sergej Starostin, Les Nouvelles Polyphonies Corses; 14/6- Mispah, The Levellers, Mau Mau; 15/6- o.m. Yothu Yindi, Dreadzone. Toumani Diabate, Prophets of the City; 16/6- o.m. Salif Keita, Rowwen Heze & Santiago Jimenez, Yulduz Usmanova, Positive Black Soul, Renegades Steel Band. 16-23 juni: World Roots Festival/ Amsterdam. 16/6-Concertgebouw, 13:30- Wereld Kinderfestival met o.m. Doudou N'Diaye Rose, La Charanguita; 20:30- 'Wereldstemmen' met Angelite & Huun Huur Tu & Sergej Starostin, Ofra Haza. Vondelpark, 14:00- Grupo Makwaela Dos TPM, Toumani Diabate, Tierra Caliente. 19/6- Melkweg, v.a.20:30 uur 'Amsterdam is van de wereld' met o.m. The Rebeles, William Souvenir, Turkish delight. 20/6- Melkweg, v.a. 21 uur 'De rand van Europa' met Istanbul Oriental Ensemble, Capercaillie, I Muvrini. 21/6- Melkweg, v.a. 21 uur o.m. Yulduz Usmanova, Jaojoby, Los Niches, Dr.Didg. 22/6-Melkweg v.a.21 uur o.m. Positive Black Soul, Papa Wemba, Tshala Muana. 23/6-Concertgbouw, v.a.21 uur 'Soirée Africaine' met o.m. Baaba Maal, Manu Dibango, Lokua Kanza en Mory Kante.

Zondag begint het oudste wereldmuziekfestival, het World Roots in Amsterdam. In 1983 kleinschalig in De Melkweg begonnen werd World Roots een springplank voor talent dat later een wereldstatus zou bereiken. Van Khaled tot Youssou N'Dour, van Mory Kante tot Sapho, als een zwarte motor bracht de Melkweg een andere kleur aan in het pop aanbod.

Tijdens de veertiende editie van World Roots wordt er voor het eerst samengewerkt met het Concertgebouw. Er zal komende zondag geen Mahler noch Stravinskly klinken maar boventoonzang uit Tuva, een Bulgaars vrouwenkoor en de Israëlische diva Ofra Haza. Een week later zal de crème de la crème van de Afrikaanse pop met Manu Dibango, Baaba Maal en Mory Kante bezit van het gebouw nemen.

Volksconcert Voor Concertgebouw-directeur Martijn Sanders een vanzelfpsrekendheid. “Wereldmuziek en het Concertgebouw sluiten heel erg principieel op elkaar aan. Van begin af aan, het Concertgebouw dateert al van 1888, is het onze bedoeling geweest om het gebouw echt voor het grote publiek te openen. Vroeger met volksconcerten onder Mengelberg. Dat waren concerten in de tuin die echt bedoeld waren voor een veel breder publiek dan het traditionele abonnementspubliek. Zo is het eigenlijk gebleven. Ik denk aan de jazz- en popconcerten die we hier gehad hebben. Deze traditie is een beetje verdwenen, die we wat de jazz betreft in ere willen herstellen en nu ook voor het eerst met de wereldmuziek willen voortzetten.”

“De samenstelling van Amsterdam verandert en wij vinden het buitengewoon belangrijk dat je daar ook iets van in het Concertgebouw laat doorklinken”, aldus Sanders.

Of wereldmuziek een blijvertje wordt in het Concertgebouw hangt af van de opkomst. Sanders: “Het is een eenmalige proef en bij succes hopen wij dat het een traditie kan worden”.

Kinderfestival Zondagmiddag zal de eerbiedige ambience het schouwtoneel vormen van een andere nouveauté, wanneer het Wereld Kinderfestival er neerstrijkt. In de gangen en foyers zullen er kinder-gamelanorkesten, saz-ensembles en Chinese draken ronddolen. In de grote zaal treedt een piepjong maar meesterlijk drumensemble uit Senegal op, gevolgd door een super professioneel 14-kinds orkest uit Colombia. La Charanguita met zijn vier aanlokkelijke zangertjes bereikt inmidels de populariteit van Take That. Ze speelden afgelopen zondag in Utrecht met honderden gillende fans voor het podium en hordes handtekeningenjagers bij de uitgang.

Organiator Luciën van Ravensberg kijkt er niet van op. “Het is een soort Interculturele clash. We proberen overal de toptalentjes vandaan te halen. La Charanguita behoort tot de absolute top van Colombia, ze spelen menige salsaband eruit. Die vier zangers krijgen steeds meer fans. Backstage staan moeders met kinderen voorhandtekeningen op jassen, handen en T-shirts. Ze zijn nooit op tv of hitparade geweest, wereldcultuur trekt zich daar niets van aan. Zolang de spontaniteit er maar is en vooral bij kinderen kun je dat vinden, gaat dat langs alle gevestigde ordes heen”, aldus Ravensberg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden