Wendy is van de pasteltinten

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: harmenvandijk@trouw.nl

Eigenlijk lijkt Wendy van Dijk best wel op Linda de Mol. Ze presenteert ook - met flair - grote showprogramma's. Net als Linda acteert ze daarnaast niet onverdienstelijk. Ze is ook blond en knap, maar niet meer piepjong. Ze is ook moeder van twee kinderen en heeft gedoe gehad in de liefde. Waardoor het publiek het idee heeft dat ze, ondanks haar glamourleven, toch een gewoon mens is. Die indruk wekt Linda ook.

Wat Wendy nog niet had, en Linda wel, was een eigen tijdschrift. Waarom eigenlijk niet? Daarom is er nu Wendy, een glossy die vier keer per jaar verschijnt en waar een online platform en een jaarlijks evenement aan vastzit, zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is in bladenland. Een totaalconcept, zoals dat heet.

Als je de magazines naast elkaar legt, valt als eerste het kleurgebruik op. Wendy is van de pasteltinten, terwijl Linda meer voor de uitgesproken kleuren kiest, en ook voor zwart en wit. Daarmee is eigenlijk al veel gezegd. Wendy heeft als ondertitel 'een zoektocht naar geluk'. De naamgeefster vertelde, tijdens de uitbundige presentatie van het eerste nummer waar zelfs prinses Laurentien kwam opdraven, dat ze 'een tegengeluid' wil geven. "Er is zoveel negativiteit in de wereld. Ik durf het nieuws bijna niet meer aan te zetten. Daar word ik heel verdrietig van. Volgens mij hebben we allemaal behoefte aan positiviteit, geluk, delen, inspireren en helpen."

Linda zet in haar blad juist wél moeders van verslaafde jongeren, nabestaanden van de slachtoffers van MH17, mensen met huidkanker of foto's van mislukte cosmetische ingrepen. In Linda. hoeft een verhaal geen happy end te hebben. Wat Linda ook niet zo snel zou doen is een reportage plaatsen over zichzelf. Het blad draagt dan wel haar naam, Linda is er opvallend afwezig in. Elke maand schrijft ze een voorwoord en poseert ze voor de cover, maar dat is het dan ook. In de eerste Wendy staat een fotoreportage van Wendy's huwelijk met RTL-baas Erland Galjaard, afgelopen zomer op Ibiza. Zestien pagina's stralende bruid (in een jurk van Jan Taminiau!) en feestende BN'ers. En dan nog een dubbelinterview met Wendy en Estelle Cruijff over de mannen, en Wendy die met haar dochtertje Lizzy yogaat op een volgende subtropische locatie.

Enfin, ze richt zich vast op een andere doelgroep dan Linda. Daar is ongetwijfeld goed over nagedacht door het team dat het blad maakt. Heel verstandig wel, als je verder zo op elkaar lijkt.

Mocht Wendy een succes worden (het tijdschrift dus) dan kan dat een nieuwe stimulans zijn voor de personality-magazines, zoals Linda. en Wendy in vakjargon heten. De klad was er een beetje ingekomen, na de enthousiaste lancering van de Catherine, de Marijke, de Matthijs, de Gerda, de Maarten en de Goedele een paar jaar geleden. Wie weet is er toch een publiek voor bijvoorbeeld de Chantal. Chantal Janzen acteert, presenteert en - bonus - zingt! Ze is blond en heel glamorous, maar ze heeft ook een gezin en lijkt heel gewoon - kijk maar eens naar de reclame die ze doet voor Robijn. En ze heeft heel veel trouwfoto's met bevriende BN'ers erop. Want iedereen, echt iedereen, was erbij toen ze afgelopen week in Londen trouwde met haar Marco.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden