Wellicht boete voor fabrikant vaccin baarmoederhalskanker

Farmaceut GSK gebruikte verboden methoden om Cervarix in de markt te zetten. De inspectie zint op stappen.

Farmaceutisch bedrijf GlaxoSmithKline (GSK) hangt een bestuurlijke boete boven het hoofd, na overtredingen van de Geneesmiddelenwet. De Inspectie voor de Gezondheidszorg beraadt zich nog op een maatregel tegen GSK, producent van een vaccin tegen baarmoederhalskanker. Uit een inspectierapport dat op verzoek van Trouw openbaar is gemaakt, blijkt dat het bedrijf bij het op de markt brengen van het vaccin Cervarix de Geneesmiddelenwet op diverse punten heeft overtreden.

Sinds 2007 kan de inspectie zonder tussenkomst van de rechter boetes opleggen, tot 450.000 euro bij herhaalde overtredingen. „De besluitvorming over een maatregel tegen GSK is nog niet afgerond”, aldus een inspectiewoordvoerder.

GSK heeft zich volgens de inspectie schuldig gemaakt aan verboden gunstbetoon door inkoopkortingen te geven aan twee bedrijven die medische keuringen uitvoeren: Keurcompany (een onderdeel van Arboned) en Meditel. De inspectie heeft de namen van de bedrijven en van de website op aandrang van GSK overigens weggelakt in het inspectierapport.

Op de website van Meditel heeft GSK volgens de inspectie verboden publieksreclame gemaakt voor Cervarix. Op de site wordt het vaccin van GSK niet genoemd, maar de informatie is er wel volledig op toegesneden. Over het middel van concurrent Sanofi Pasteur MSD (Gardasil) wordt geen informatie gegeven. De inspectie beschouwt de tekst als verboden publieksreclame voor Cervarix en houdt GSK daarvoor verantwoordelijk.

Directeur Jeroen van Luijk van Meditel bevestigt dat het bedrijf alleen Cervarix op de plank heeft liggen. „Op verzoek leveren we het andere vaccin ook. Maar we hebben inderdaad een contract met GSK.” Volgens Van Luijk zijn de inkoopkortingen die met GSK zijn afgesproken ’heel normaal in deze branche’. Hij zegt dat er vrijwel geen omzet is in Cervarix.

De inspectie rekent het GSK ook aan dat het bedrijf gratis monsters Cervarix gaf aan huisartsen. In het jaarplan 2008 van Cervarix, dat de inspectie bij een inval in oktober 2008 bij GSK in beslag nam, staat dat het weggeven van vaccins aan artsen een effectief marketinginstrument is. De dokter geeft het vaccin door aan partner, dochter of assistente en zal daarna hoogstwaarschijnlijk loyaal blijven aan Cervarix, aldus dit document, dat eveneens niet openbaar is gemaakt.

De vraag of het inspectierapport over het bezoek aan GSK’s concurrent Sanofi Pasteur MSD openbaar zal worden, ligt inmiddels bij de rechter. Sanofi wil publicatie tegenhouden omdat het rapport volgens advocaten van de firma ’een onvolledig, zeer eenzijdig negatief beeld schetst’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden