Welke reclame is het meest onuitstaanbaar?

Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg toont de Loden LeeuwBeeld anp

U kent ze wel: die tenenkrommende reclames met een onuitstaanbare jingle en belabberd acteerwerk. Maar welk spotje is het meest onuitstaanbaar? Vanavond reikt het tv-programma Radar traditiegetrouw de Loden Leeuw uit, de jaarlijkse prijs voor de slechtste reclamespot. Ook de 'irritantste bekende Nederlander' wordt vanavond in het (waterige?) zonnetje gezet.

Tot de genomineerden horen de webwinkel Fonq, Gaslicht.com, Specsavers, Hoyhoy.nl en Strato. In de categorie 'meest irritante BN'er' strijden Tim en Tom Coronel, Roy Donders, Gerard Joling, Jort Kelder, Jeroen van Koningsbrugge en Chantal Janzen om de twijfelachtige eer.

Te veel hysterie
"Dankzij het smakeloze juichpak van Donders werd de oranjekoorts al snel oranjegriep: veel te veel hysterie", aldus de redactie van Radar. De Coronels zijn genomineerd voor hun reclame voor Allsecur autoverzekeringen, Gerard Joling en Jort Kelder voor hun 'ingestudeerde kwinkslagen' in een reclame voor autoverhuurbedrijf Sixt, en de 'humorloze' Jeroen van Koningsbrugge voor Overtoom. Chantal Janzen werd genomineerd voor haar rol in een Robijn-reclame waarin ze 'doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je als beste moeder vooral de wasvrouw bent'.

Ereplaats op kantoor
Maar zijn irritante reclames ook slecht voor de zaken? Niet per se. Onder het motto 'There's no such thing as bad publicity' zijn merken en bedrijven meestal toch blij met de onderscheiding, om de simpele reden dat ze daarmee de naamsbekendheid vergroten. "Hij krijgt een ereplaats op kantoor en we hopen er nog meer binnen te slepen", reageerde de marketingchef van online winkel Bonprix, de winnaar van vorig jaar.

Update: En de slechtste is..
HoyHoy.nl heeft de Loden Leeuw voor meest irritante reclame gewonnen met hun reclameserie met luiaards. De racebroers Tim en Tom Coronel mogen zich op hun beurt officieel de meest irritante BN'ers in een reclame noemen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden