Welk Kamerlid scoort dit reces met een onvervalst 'Atsmaatje'?

Het parlementaire zomerreces staat voor de deur, de agenda van de Tweede Kamer is ondanks een lange lijst hijgend aangevraagde 'spoeddebatten' leeggeveegd tot dinsdag 3 september. De barbecuefoto's kunnen morgen worden geschoten en deze rubriek verschijnt ook twee maanden niet. Dan rijst altijd de vraag hoe stil het rond politiek Den Haag echt zal worden: welke politici zullen deze zomer de permanente nieuwshonger kunnen stillen, die bij de media natuurlijk gewoon blijft bestaan?

We kunnen er vergif op innemen dat Geert Wilders het parlement wel weer een keer zal willen terugroepen van reces (Europa!), en anders vinden ze bij de SP altijd wel een zomers drama waar de Kamerleden zich over moeten buigen. De wekelijkse SP-fractie- en actievergaderingen gaan ook in juli en augustus zoveel mogelijk door. Zulke terugroepacties eindigen meestal in het compromis dat slechts een beperkt aantal vakantie vierende parlementariërs van de andere partijen naar Den Haag reist, om dan in een vakcommissie te komen vergaderen over het gerezen probleem van de week.

Individuele Kamerleden van allerlei fracties proberen intussen de zomerse media te halen via Kamervragen, volgens het vertrouwde systeem van het 'Atsmaatje'. Voormalig CDA-Kamerlid Joop Atsma verstond als geen ander de kunst komkommernieuws te maken. Zoals ooit met zijn suggestie om regentonnen te gaan subsidiëren. Nieuws met een kleine n. Wees gerust, nooit meer wat van gehoord van die regentonnen.

Minder vrouwen
Wie krijgen de meeste aandacht in normale tijden, als politiek Den Haag gewoon op stoom is? De Nederlandse Nieuwsmonitor onderzocht, in opdracht van Vrij Nederland, welke politici de meeste hits in de media haalden sinds de start van het tweede kabinet-Rutte. Dat leidde tot de voor sommige politici teleurstellende conclusie dat hard werken niet altijd leidt tot scoren op tv of in kranten.

Een ander opvallend feit uit de optelsom van behaalde media-aandacht blijft: vrouwelijke politici verschijnen gemiddeld minder voor de camera's en in de kranten.

Het is niet alleen de weerstand tegen praatprogramma's die veel vrouwelijke politici schijnen te hebben. Op de spannendste beleidsterreinen van de afgelopen tijd opereerden nu eenmaal vaker mannelijke bewindslieden en Kamerleden: financiën, Europa, sociale zaken en justitie.

Toch zijn er media die, bewust of onbewust, meer dan gemiddeld vrouwen aan het woord laten. Metro had relatief wat meer vrouwelijke bewindslieden in de kolommen. Ook bij 'Nieuwsuur' en het 'NOS-journaal' komen zij redelijk aan bod. En waar niet? De focus op mannen is het sterkst in de Volkskrant en bij 'De Wereld Draait Door', schrijven de onderzoekers.

En deze krant? Trouw besteedde 122 keer aandacht aan een mannelijke minister of staatssecretaris en 63 maal aan een vrouwelijk bewindspersoon. Voor de fijnproevers in de vrouwenbeweging: de politieke redactie van Trouw telt vijf mannen en drie vrouwen. De chef is een vrouw.

Een algemene conclusie van de Nieuwsmonitor over de fractieleiders is dat Geert Wilders de laatste tijd minder aandacht krijgt. Logisch, hij heeft het kabinet niet meer aan een touwtje, zoals in de gedoogperiode van Rutte I. De aandacht voor Emile Roemer is eveneens minder. Uit bovenstaand lijstje blijkt welke gewone Kamerleden de meeste ruimte vergaarden in de dagbladen. Nummer twee, CDA'er Pieter Omtzigt, doet het in feite het beste, want die kreeg ook nog veel televisiezendtijd. Sneu voor hem is dat zijn CDA daardoor nog niet opkrabbelde in de peilingen.

Kamerleden die het vaakst de krant haalden:
Deze rubriek verschijnt weer op woensdag 4 september.

1 Gerard Schouw (D66)

2 Pieter Omtzigt (CDA)

3 Eddy van Hijum(CDA)

4 Jeroen Recourt(PvdA)

5 Myrthe Hilkens (PvdA)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden