Wel Indisch, maar geen tempo doeloe

Bij het Indomania-festival in Amsterdam geen krontjong en wajangpoppen. De nadruk lag op de hedendaagse Indische cultuur. Met Loïs Lane en Adriaan van Dis.

Indomania
Gezien op 9/4 in de Melkweg in Amsterdam

Eén ding wist organisator Rob Malasch heel zeker: de vierde editie van zijn Indische festival Indomania moest geen verkapte pasar malam worden. "Dus niet lopen langs kraampjes en de ene na de andere loempia eten. Want de Indische cultuur is niet alleen langs de standjes lopen en je volvreten", aldus Malasch.

De kunstenaar organiseerde Indomania vier jaar geleden voor het eerst in zijn eigen galerie. "De eerste keer dacht ik: er komen honderd mensen. Maar het waren er vierhonderd." In de daarop volgende jaren groeide het festival gestaag en afgelopen maandag werd het voor het eerst in de Amsterdamse Melkweg gehouden, met de toezegging dat het festival bij voldoende bezoekers een jaarlijks terugkerend evenement in de Melkweg kan worden. Van twee uur 's middags tot in de kleine uurtjes konden de bezoekers zich verspreid over vier zalen te goed doen aan een veelzijdig cultureel programma, met lezingen, discussies, films, muzikale optredens en theatervoorstellingen.

Bovendien bleek het programma ook aan de tweede vereiste van Malasch te voldoen: geen tempo doeloe. In plaats van nostalgisch terug te kijken naar het voormalig Nederlands-Indië, lag de nadruk op de hedendaagse Indische cultuur met onder meer optredens van (jonge) Indische muzikanten en filmmakers. Malasch: "Indomania is voor iedereen die geïnteresseerd is in de Indische cultuur. Maar dan wel met een knipoog en niet met de boodschap: wij zijn voorbeeldmigranten. Ik vind het niet zo belangrijk je als een migrantengroep te profileren, want dat begint me nu behoorlijk de keel uit te hangen. En we doen niet aan tempo doeloe. Dus op Indomania zal je geen krontjong en wajangpoppen vinden."

Dat er behoefte is aan een Indisch festival met zo'n insteek bleek wel uit de grote opkomst en uit de overwegend positieve reacties van de bezoekers, die er ook zeer tevreden over waren dat er nu eens een Indisch evenement in Amsterdam was, en niet zoals zo vaak in Den Haag. Intussen was de motivatie van de bezoekers zeer uiteenlopend. Zo verheugde de 29-jarige Sheyna zich vooral op het optreden van de band Loïs Lane en was Esther (45) naar de Melkweg gekomen om meer over de achtergrond van haar Indische vader te weten te komen. "Want zelf vertelt hij nooit wat." De 51-jarige Hery was op haar beurt vooral uit op informatie over de geschiedenis van Indonesië. "Ik ben tweede generatie Moluks en begin me nu pas te interesseren voor de geschiedenis. Ik zie in de verhalen van Indische mensen veel herkenningspunten en nu ik hier ben, voel ik wel een stukje saamhorigheid."

Grote publiektrekkers in de Melkweg bleken Loïs Lane, de schrijver Adriaan van Dis en de reprise van de theatershow 'Daar werd wat groots verricht' van Diederik van Vleuten over zijn oom Jan die als planter in Indië had gewerkt. Overigens hadden ondanks de vele hoogtepunten niet alle programma-onderdelen eenzelfde hoge niveau en daarnaast miste de programmering soms wat samenhang. Wat dat betreft zou een specifiek thema een volgende editie wat meer vlees op de botten kunnen geven. Anderzijds zorgde de brede aanpak wel weer voor verrassende momenten, zoals het optreden van harpiste Lavinia Meijer, die naast een compositie van de Amerikaanse Meredith Monk ook stukken van een hedendaagse Indonesische componiste ten gehore bracht.

Onder de festivalgangers leidden alleen de logistieke problemen van het festival tot een zacht gemopper. Met name het feit dat de programma-onderdelen met Adriaan van Dis snel vol zaten was voor menig bezoeker een grote teleurstelling. Maar voor andere festivalgangers was het licht chaotische karakter van het festival juist de charme van Indomania. Zoals een bezoeker zei: "Een beetje chaos is typisch Indisch. Gezellig toch?"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden