Wekenlang vrijwillig in de rij om in Star Warsgekte te tollen

De gevel van FAO Schwarz, Newyorks populairste speelgoedwinkel, gaat schuil achter vervaarlijke Star Wars-banieren. Vier straten verderop staan mensen in de stromende regen voor de bioscoop. De première laat nog tien dagen op zich wachten, maar Star War-fans staan al weken in de startblokken voor Episode I: The Phantom Menace, de eerste film van George Lucas' nieuwe Star Wars-trilogie.

Advocaat Peter Cho (27), heeft vrij genomen om in de rij te kunnen staan die zich sinds 1 mei heeft gevormd voor het Ziegfeld Theatre aan de 54ste straat op Manhattan. In deze immense bioscoop zal op 19 mei het langverwachte nieuwe deel van de Star Wars-sage in première gaan en Cho wil zich van een plaatsje verzekeren tijdens de allereerste voorstelling. Fanatieke Star Wars-liefhebbers is het immers maar om één ding te doen: deel uitmaken van wat zij zelf beschouwen als een historische gebeurtenis.

Om uitputting en chaos te voorkomen hebben de organisatoren van de rij een ingenieus systeem bedacht waarbij de fans zijn geregistreerd en nu in toerbeurt op wacht staan. Iedere wachtdienst levert punten op die weer privileges geven bij de daadwerkelijke aanschaf van de kaartjes.

De allereerste voorstelling belooft een memorabele happening te worden. Keith Arbeeny (29), die samen met Cho dienst heeft, herinnert zich alleen al de feestvreugde rond de heruitbreng, twee jaar geleden, van Lucas' eerste Star Wars-trilogie. ,,De echte fans kwamen toen ook naar dit theater. De zaal was tot de nok gevuld met mensen in Star Wars-kostuum die bij iedere gebeurtenis of dialoog massaal begonnen te joelen.'' De nieuwe trilogie is een proloog op de films Star Wars (1977), The Empire Strikes Back (1980) en Return of the Jedi (1983). Dit legendarische drieluik van mythische vertellingen met science fiction-elementen, vormt één van de belangrijkste pijlers onder de hedendaagse Amerikaanse populaire cultuur en heeft twee generaties fervente aanhangers opgeleverd.

Deze liefhebbers hebben flink bijgedragen aan de recente hype (op Internet zijn alleen al 7000 Star Wars-websites te vinden), maar ze worden uiteraard een handje geholpen door de gesmeerde pr-machine van LucasFilm, die de spanning zorgvuldig heeft opgebouwd. Afgelopen november al werd met veel lawaai de twee minuten durende trailer gelanceerd.

Afgelopen week begon de verkoop van Star Wars-artikelen in speelgoedwinkels. FAO Schwarz opende op de landelijk gecoördineerde datum 's nachts om één over twaalf haar deuren.

,,Er stonden 1500 mensen te dringen'', zegt woordvoerder Alan Markus. Volgens hem stevenden de meesten af op de actiefiguurtjes met ingebouwde chip, die teksten uit de film reciteren. Maar enkele dagen later verdringen massa's mensen zich in wat gewichtig de Star Wars Boutique wordt genoemd, ook voor de Anakin Skywalker-regenjasjes, Darth Maul-skateboards, koningin Amidala-aankleedpopjes en Star Wars-dekbedovertrekken.

Zullen de hooggespannen verwachtingen niet voor teleurstellingen zorgen, wanneer The Phantom Menace eenmaal te zien is? Peter Cho maakt zich daar geen zorgen over. ,,Tijdens de eerste voorstelling in een zaal zitten met mensen die net als ik door het dolle heen zijn maakt alles goed. We willen allemaal zo graag dat het een goede film is dat we eventuele kleine misstappen makkelijk zullen vergeven.'' Hij meent de film, net als twintig jaar geleden, met een onbevangen blik te kunnen bekijken. ,,Voor een deel ben ik nog steeds het achtjarige jongetje dat Star Wars voor het eerst zag. Natuurlijk ben ik inmiddels gegroeid en veel beter in staat kritisch te kijken. Maar dat volwassen deel laat ik thuis.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden