Weinig vrouwen spelen de hoofdrol in Cannes

Cannes. Dag 7. We zijn over de helft, maar een kandidaat voor de beste actrice heeft zich nog niet gemeld. Ze kan de komende dagen natuurlijk nog komen, in de gedaante van Tilda Swinton, Emmanuelle Seigner, Marion Cotillard of Léa Seydoux.

De laatste wordt hier verwacht in de titelrol van 'La Vie d'Adèle', gebaseerd op het 'lesbische stripboek' 'Le bleu est une couleur chaude'. Films met vrouwen in de hoofdrol moet je met een zaklamp zoeken hier in Cannes. Marine Vacth is wel goed in François Ozons 'Jeune et Jolie', als het tienermeisje dat de hoer gaat spelen, al zit je ook een beetje tegen een fotomodel aan te kijken. Bérénice Bejo (eerder te zien in de Franse Oscarwinnaar 'The Artist') en Asghar Farhadi (regisseur van de Iraanse Oscarwinnaar 'A Separation') bundelden de krachten voor het Franse familiedrama 'Le Passé', maar Bejo's energie is wel op het hysterische af.

De derde vrouwelijke hoofdrol die in het competitieprogramma is opgedoken (tegen een stuk of negen mannelijke hoofdrollen), wordt gespeeld door Valeria Bruni-Tedeschi, maar dat is zo'n troela-rol in zo'n huppelfilm dat je je al snel plaatsvervangend geneert.

Bruni-Tedeschi, in Frankrijk bekend als de oudere zus van de voormalige presidentsvrouw Carla Bruni-Sarkozy, werd met 'Un Château en Italie' als enige vrouwelijke filmmaker opgenomen in de twintig films tellende competitie. De gênante vertoning viel daardoor extra op. Gedoe over een vorstelijk familiehuis in Italië dat te duur is om te onderhouden (10.000 euro per maand) en verkocht moet worden, met Bruni-Tedeschi en haar vriend Louis Garrel als verliefd stelletje in de hoofdrollen.

Een typisch voorbeeld van een actrice die zichzelf regisseert en uit de bocht vliegt. Niet voorbehouden aan vrouwen overigens. De Amerikaanse acteur/regisseur James Franco brengt het er niet beter af met zijn Faulkner-verfilming 'As I Lay Dying', te zien in het parallelprogramma Un Certain Regard, waar de Franse cineaste Claire Denis de interessantere seksschandaal-puzzel 'Les Salauds' presenteerde. In het circus dat Cannes deze dagen ook is, staat niet Denis maar Bruni-Tedeschi als Franse royalty in de schijnwerpers.

Artistiek directeur Thierry Fremaux zei in de Franse krant Le Monde zich bewust te zijn van het geringe aantal vrouwelijke regisseurs, maar stelde dat je wel bij het begin moet beginnen, bij filmscholen en fondsen, als je verbetering beoogt. Ondertussen is er een European Women's Audiovisual Network gestart, dat ook actief is hier in Cannes, en zitten Jane Campion (de enige vrouw die ooit een Gouden Palm won, voor 'The Piano') en Agnes Varda hier in juries, evenals de Japanse Naomi Kawase en de Schotse Lynne Ramsay aan wie juryvoorzitter Steven Spielberg twee pittige gesprekspartners heeft, want gepokt en gemazeld in de artistieke film.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden