Weinig last van crisis in Japan

Van onze redactie economie AMSTERDAM - De Japanse yen is het afgelopen jaar sterk in waarde gekelderd. Daardoor is importeren en investeren in het buitenland voor Japanse bedrijven duur geworden. In tegenstelling tot een aantal andere Europese landen lijkt Nederland daar echter geen nadelige gevolgen van te ondervinden.

De goedkope yen kan namelijk ook gunstig uitpakken voor Japanse bedrijven die al eerder de stap naar het buitenland hadden gewaagd, zegt Hiroshi Matsuura van het Jetro, een Japanse overheidsorganisatie voor handelsbevordering in Nederland. Terwijl in Japan gevestigde bedrijven hun ruwe grondstoffen in het buitenland duur moeten inkopen, staan de in Nederland gevestigde bedrijven daarvoor harde guldens ter beschikking.

In Nederland hebben zich de afgelopen anderhalf jaar vijftien nieuwe Japanse bedrijven gevestigd. Volgens het ministerie van economische zaken in Den Haag is dit minder dan voorheen, maar meer dan in andere Europese landen.

In 1997 kwam voor circa zes miljard gulden aan Japans geld over de Nederlandse grens. Alleen de VS en Groot-Brittannië zagen meer Japans geld het land binnenstromen. Het is echter niet gezegd dat dit allemaal investeringen zijn, omdat veel in Nederland gevestigde holdings het geld later weer doorsluizen.

Aantrekkelijk

“Nederland is voor Japanners aantrekkelijk vanwege de relatief lage loonkosten en de flexibele arbeidsmarkt”, zegt Matsuura. “Ook vestigen veel Japanners in Nederland hun Europese hoofdkantoor of distributiecentrum. Als er bezuinigd moet worden, worden die vaak later gesaneerd dan productievestigingen elders in Europa.”

Groot-Brittannië trok in Europa altijd de meeste Japanse investeringen aan, maar dit land treedt voorlopig niet toe tot de Europese muntunie. Dit was voor autoproducent Toyota eind vorig jaar reden om niet verder in Groot-Brittannië te investeren. Volgens ING'er en voorzitter van de Japan Trade Club in Amsterdam, Scheltinga Koopman, besluiten Japanse bedrijven regelmatig om zich te vestigen in Nederland vanwege het lidmaatschap van de muntunie. “De Japanners moeten hun distributiekanalen aanpassen, nu alles in euro's kan worden afgerekend. Alles kan in de toekomst centraal vanuit Nederland gebeuren.”

Nederland mist door zijn strategische positie in Europa dus nog geen Japanse investeringen, maar handelsbevorderaar Matsuura signaleert wel dat Japanse bedrijven nu beter letten op de kosten. “Het profiel van de naar Nederland uitgezonden Japanners verandert. Het zijn meer oudere of juist hele jonge werknemers, omdat die geen schoolgaande kinderen (meer) hebben. Dit scheelt de bedrijven veel geld, omdat zij die scholingskosten meestal van hun werknemers overnemen.” Een Japanner in Nederland is drie keer zo duur voor een bedrijf, als in Japan zelf.

School

De Japanse school in Rotterdam, een van de twee die Nederland rijk is, telt 88 leerlingen. Dit is maar vier minder dan vorig jaar, maar administratief medewerkster K. Kambe is wel bezorgd over de toekomst. “In de Japanse gemeenschap wordt veel gespeculeerd over de manieren waarop bedrijven vanwege de economische crisis zouden kunnen bezuinigen. Dat kan ons leerlingen gaan kosten, en de kans is groot dat de Japanse regering minder Japanse docenten naar Nederland stuurt.”

Autoproducent Nissan is een van de Japanse autofabrikanten die de afgelopen jaren in zwaar weer kwam. Toch worden de dure Japanse krachten niet massaal ontslagen. Van de circa 600 werknemers in de Nederlandse vestiging hebben er bijna 60 de Japanse nationaliteit, en dit is volgens woordvoerder Moerlie al jaren stabiel.

“Japanners blijven nodig op een aantal strategische posities, bijvoorbeeld bij onderzoek. Toch zijn de Japanse directeuren in de Europese Nissan-vestigingen de afgelopen jaren vervangen door Europeanen, omdat die de lokale markten beter kennen. Maar dat was ook gebeurd als er geen economische crisis was uitgebroken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden