Weinig diepgang in zoetsappig liefdesverhaal

Diana

Regie: Olivier Hirschbiegel Met Naomi Watts, Naveen Andrews

**

Op papier zag het er goed uit: Naomi Watts als Diana en Olivier Hirschbiegel als de regisseur. Zij maakte eerder furore met haar rol van een onzekere b-film-actrice in 'Mulholland Drive' van David Lynch. Hij wist raad met Hitler in 'Der Untergang'.

Maar 'Diana', de eerste serieuze biopic over het leven van wijlen de prinses van Wales, is in thuisland Engeland en adoptieland Amerika dramatisch geflopt. De film draait om de eerder onbelicht gebleven romance tussen de prinses en een knappe Pakistaanse hartchirurg. Diana's favoriete schrijfster Barbara Cartland had er vast ook een mooi verhaal in gezien. Het op 'Diana: her last love' van Kate Snell gebaseerde script laat het door paparazzi opgejaagde stel stiekem samen hamburgers eten voor dokterssoap 'Casualty', en naar 'Ne me quitte pas' luisteren in de auto. Ook poetst de prinses het appartement van de dokter om het goed te maken na een ruzie.

Tja. De keuze voor deze zoetsappige liefdesgeschiedenis bevreemdt wel. Waarom niet ingezoomd op het veel interessantere gehaaibaai tussen Diana, Charles en 'The Firm', waar biografieën over berichtten? Als aan het slot van de biopic een tekst verschijnt waarin vermeld wordt hoeveel er dankzij de prinses is binnen gehaald voor de anti-landmijnen campagne, voelt dat als een late poging om alsnog gewicht te geven aan iemand die in de film verder toch meer een Bridget Jones is, dan een Angelina Jolie.

Enig plezier sluit er wel in de herkenning van haar haute couture en in het observeren van Naomi Watts. Diana nadoen blijkt minder makkelijk dan je zou denken; de beroemde verleidelijke, verlegen oogopslag maakt van de kleine Watts meer een muisje dan een prinsesje.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden