Weinig animo voor nieuwe opzet huishoudelijke hulp

Dienstencheque voor thuiszorg slaat nog niet aan, blijkt uit rondgang langs zorgaanbieders

ALWIN KUIKEN en REDACTIE GEZONDHEID & ZORG

De zogeheten dienstencheque waarmee dit kabinet de bezuiniging van 32 procent op huishoudelijke hulp wil verzachten, komt nog niet van de grond. Dat zeggen directeuren van enkele grote zorgaanbieders, samen goed voor een marktaandeel in de sector van zo'n 35 procent.

Wie huishoudelijke hulp wil via de dienstencheque moet ongeveer tien euro per uur zelf betalen. De gemeente legt zo'n 12,50 euro per uur bij. Om de subsidieregeling voor dit jaar en volgend jaar mogelijk te maken heeft staatssecretaris Van Rijn (PvdA, volksgezondheid) eind vorig jaar 190 miljoen vrijgemaakt. De cheque moet 19.000 banen redden.

Maar Zion Jongstra, directeur van marktleider TSN-Thuiszorg, betwijfelt of dat zal gebeuren. Op een totaal van 60.000 cliënten gebruiken er bij hem nu slechts 210 mensen de cheque. Nu deze cliënten de huishoudelijke hulp deels zelf moeten betalen, willen sommige cliënten bijvoorbeeld ineens minder uren.

Het aantal gebruikers van de dienstencheque zal vast nog stijgen, maar niet zo snel als staatssecretaris Van Rijn denkt, meent Jongstra. "Ik ben daar persoonlijk echt boos over. Hij maakte er eind vorig jaar, wat mij betreft, onterecht goede sier mee. Ruim driekwart van de mensen zit rond het bijstandsniveau. Die kunnen die tien euro per uur niet betalen. Dit is bedoeld voor de mensen die dat wel kunnen betalen. Maar die groep groeit niet zo snel als de groep medewerkers die nu hun baan dreigen te verliezen en die er baat bij hebben."

Het is niet zo dat gemeenten geen brood zien in de regeling. Eind vorig jaar hebben ze massaal de vereiste plannen voor de besteding van de gelden ingediend bij de ministeries van volksgezondheid en sociale zaken. Maar de uitwerking laat nog op zich wachten. In de hele Randstad heeft marktleider TSN-Thuiszorg nu bijvoorbeeld niemand aan het werk op basis van de dienstencheque.

Mark van den Berg, directeur van Tzorg (40.000 cliënten, van wie 374 met de dienstencheque) realiseert zich dat het nog vroeg is. "Natuurlijk, de regeling is pas enkele weken van kracht. Maar dat geldt ook voor de bezuiniging van 32 procent op de huishoudelijke hulp. Die is óók op 1 januari van dit jaar ingegaan. Medewerkers worden nú ontslagen. De duizenden medewerkers van de Brabantse thuiszorgbedrijven Thebe en Pantein-Vivent, die de afgelopen weken als gevolg van faillissementen hun banen verloren, hebben niets aan geld in juli. Dan zitten die thuishulpen al lang in het zwarte circuit."

De meeste gemeenten richten zich met de dienstencheque rechtstreeks tot de cliënt. Maar een deel wil de cheque aanbieden aan mantelzorgers. Enschede wil het zo inrichten dat mantelzorgers hun huis kunnen laten schoonmaken, deels bekostigd met de cheque. Wanneer zij niet hoeven te stofzuigen, houden ze tijd over voor mantelzorg, is het idee. André Kok, bestuurder van Zorggroep Manna (3300 cliënten), noemt dat onverstandig. "Ga nou niet een half jaar zoeken naar mantelzorgers. Die zijn heel moeilijk te vinden. Dat werkt niet. Dan is de werkgelegenheid al weg."

VANDAAG 3 Hulp die wél werkt

undefined

Nog even geduld?

Actiz, de branchevereniging van een groot deel van de thuiszorgaanbieders, heeft nog wel vertrouwen in de dienstencheque. De inzet om een grote groep mensen aan het werk te houden, staat nog, zegt een woordvoerster. Ze wijst erop dat de regeling nog maar net van kracht is en adviseert gemeenten om niet te lang te wachten en het administratief goed te regelen. Actiz ziet niets in het aanbieden van de dienstencheque aan mantelzorgers om mensen aan het werk te houden. Daarvan is in die opzet volgens de koepelvereniging juist geen sprake.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden