Wegverbod stints stuit op weerstand

Een elektrisch aangedreven voertuig van Stint Urban Mobility. Beeld ANP

De kinderopvang is niet te spreken over het wegverbod voor stints. De rechter moet nu bepalen of het verbod terecht is. 

Directeur Edwin Renzen van Stint Urban Mobility, het bedrijf achter de elektrische bakfiets stint, is bezig met het redden van zijn zaak. Om die reden heeft Renzen geen tijd alle media te woord te staan, zegt een woordvoerder. Het bedrijf uit Bilthoven, met zo’n dertig man personeel, is gebouwd rondom de stint, die maandag door minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) van de weg werd gehaald. “Het is voor ons erop of eronder. Als het enige product dat je maakt per wet wordt verboden, dan heb je een serieus probleem”, aldus de woordvoerder. 

Het wegverbod stuit op veel weerstand. Niet alleen van het bedrijf achter de stint, maar ook van kinderopvangcentra die nu een van hun belangrijkste vervoers­middelen voor groepen kinderen zien wegvallen. Eentje waarin zij finan­cieel fors hebben geïnvesteerd. Sommige willen de stint, een vrolijk gekleurd karretje vergelijkbaar met een rijdende badkuip waarin tien kinderen passen, zo snel mogelijk terug op de openbare weg. 

Om dit te bereiken stapte woensdag het eerste kinderdagverblijf, het Kinderstraatje in Almere, naar de rechter. Een kort geding moet uitwijzen of het wegverbod van de minister standhoudt.

Noodgreep

Volgens de rechtskundig adviseur van het kinderdagverblijf, Werner van Bentem, overwegen sindsdien meer kinderopvangcentra om zich aan te sluiten bij de zaak. “De gevolgen voor een kinderdagverblijf wegen zo zwaar dat wij voor deze noodgreep kiezen”, zegt Van Bentem. “De wet op kinderopvang is heel streng, je kunt kinderen niet zomaar bij iemand anders in een auto zetten. De stint stelt mensen in staat om kinderen op gecontroleerde wijze te vervoeren en daar rekenen kinderdagverblijven op. Volgens ons is het besluit van de minister veel te kort door de bocht.”

De woordvoerder van Stint Urban Mobility laat weten dat het bedrijf het verbod ook wil aanvechten. “We gaan eerst de dialoog met de minister aan, maar houden de optie open om de reden waarom de stint van de weg is gehaald door de rechter te laten toetsen.”

Het besluit van de minister volgde nadat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) in een voorlopig rapport concludeerde dat de stint een potentieel gevaar is op de weg. Bij een breuk van de gasveer of een kabel kan het voertuig versnellen tot de hoogst ingestelde snelheid, waarop de rem niet voldoende krachtig is om de stint te laten stoppen. ILT deed onderzoek naar de stint na het ongeval in Oss, waarbij vier kinderen van de voorschoolse opvang om het leven kwamen toen de stint waarin zij zaten op een overweg in botsing kwam met een trein. De begeleidster en een meisje van elf raakten ernstig gewond.

De fabrikant van de stint vindt dat zijn oordeel niet voldoende is meegewogen in de besluitvorming. “De conclusie klopt niet, het lijkt alsof er is gezocht naar argumenten om tot dit besluit te komen. Maar het is niet voor niets dat er de afgelopen zeven jaar geen andere wezenlijke incidenten zijn geweest”, aldus de woordvoerder.

Lees ook

Onderzoek na ongeluk in Oss leidt tot verbod op de stint

Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur heeft besloten dat de stint, de elektrische bolderkar, met ingang van dinsdag niet meer de weg op mag.

Kinderopvangcentra zoeken in allerijl oplossing voor verboden stint

Nu de stints per direct verboden zijn op de openbare weg, werden kinderen vanochtend per fiets, bakfiets, auto of te voet van de opvanglocaties naar school gebracht. Kinderopvangcentra moesten stante pede alternatief vervoer regelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden