Wegschieten als een schrikachtig muisje

De afgelopen maandag overleden Joan Fontaine (96), een van de laatste overlevende actrices uit Hollywoods gouden tijd, was heel goed als het muisje; het type dat weg schiet uit het lamplicht. Een onzekerheid die Fontaine met heel haar lijf acteerde: in elkaar duiken, handen wringen, schrikogen.

Zo speelde ze de naamloze tweede mevrouw de Winter in Alfred Hitchcock's 'Rebecca' (1940) die zo bang is dat haar man nog steeds van zijn overleden eerste vrouw, de flamboyantere Rebecca, houdt, dat ze straalt van blijdschap als het erop begint te lijken dat hij haar voorgangster vermoord heeft.

In Hitchcocks 'Suspicion' (1941) speelt Fontaine een timide vrouw die ervan overtuigd raakt dat haar wereldse man (Cary Grant) haar wil vermoorden. Ze meent het gif te zien oplichten in de melk die hij haar brengt als ze op bed ligt.

En in haar laatste belangrijke film 'Letter from an unknown woman' (1948) van Max Ophuls speelt ze een vrouw die drie keer in haar leven een affaire begint met dezelfde man, een beroemd pianist, die haar iedere keer weer compleet vergeten is van de vorige keer.

In Fontaine's tijd floreerde de woman's film in Hollywood; melodrama's waarin vrouwen kwamen in twee soorten: de goede, zichzelf opofferende, onderdanige vrouw, en de slechte, egocentrische, sletterige vrouw. Als het mee zat kon je als actrice allebei spelen en zo de competitie met je zelf aangaan. Bette Davis speelde zo'n tweekantige tweeling in 'A stolen life' en Fontaine's zus Olivia de Havilland deed dat in 'Dark Mirror'.

In het echte leven werden de scripts over de actrices ook zo ingevuld. Zo smulde Hollywood van het glittermelodrama rond de rivaliserende zussen Joan Fontaine en Olivia de Havilland. De twee actrices, die als enige zussen ooit allebei een Oscar wonnen (de Havilland won er zelfs twee, maar Fontaine speelde in gedenkwaardigere films) gunden elkaar het licht in de ogen niet. In die reality show onthield de iets oudere Havilland zich van commentaar en zocht de zeer uitgesproken Fontaine juist de schijnwerpers. In haar autobiografie schreef ze hoe Olivia in hun kindertijd al haar kleren verscheurde. Vijfendertig jaar geleden zei ze in een televisie-interview dat het allemaal kwam omdat zij als eerste was getrouwd en als eerste een Oscar won, en dat Olivia vast hels zou zijn als zij ook nog als eerste zou sterven.

En nu is de oudere zus dus voor eeuwig afgetroefd. Fontaine won de Oscar voor haar tweede rol in 'Suspicion', waarmee ze de enige acteur is die een Oscar won voor een rol in een film van Alfred Hitchcock. Ze had hem trouwens eigenlijk voor 'Rebecca' moeten krijgen, een betere rol in een betere film. Maar het duurde even tot Hollywood opmerkte hoe uitmuntend dat muisje werd neergezet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden