Wegbezuinigden die niet bij de pakken neerzitten

Terwijl de kijker in lethargie wegzakt op de bank, zoemt de publieke omroep in op de visionairs die het tij voor ons land zullen moeten gaan keren. De wegbezuinigden die niet bij de pakken neerzitten, de nieuwspioniers die de journalistiek moeten redden en de topondernemers die, zoals de interviewer Coen Verbraak in zijn intro van de nieuwe serie van 'Kijken in de ziel' zegt, de motor van onze economie zijn.

De nieuwe programma's roepen wisselende emoties op. Zo is het als opkikker-tv bedoelde 'Droom in uitvoering' van Omroep Max - een kruising tussen 'Ik vertrek' en 'Heel Holland bakt' - tot nog toe wat slapjes. In de eerste aflevering zagen we hoe orkestvioliste Carolina niet wachtte op het einde van haar Radio Kamer Filharmonie orkest maar in een oldtimerbus een broodjeskraam begint om daarna als eerste grote klus het afscheidsconcert van haar eigen orkest te mogen cateren. Carolina komt goed weg bij de onderhandelingen met de bakker over de prijs van de kadetjes, maar voor het verkoopgesprek met een bedrijf trekt de voormalige orkestvioliste wit weg. "Ik vind dit zó moeilijk." Jammer dat de interviewer daar niet verder op inhaakt. Nog meer aarzelingen zijn er in de tweede aflevering bij Deens-Nederlandse Lisbeth die, na te zijn afgedankt als bibliothecaresse, als taarten-cateraar wil werken, en kritiek krijgt op de presentatie van haar kransekage (amandelkoekjes). Te flauw. Meer pit is lastig voor Lisbeth, niet alleen in de taartjes, ook in de gesprekken met Kamer van Koophandel en tearoom, waarin de vele 'uh's' zich nog net niet aaneen rijgen. Omroep Max laat de vrouwen achter met champagne en een eerste dagomzet. Een bezoek aan Lisbeths website leert dat de positieve reacties nu binnenstromen, maar toch hou je er een hard hoofd in of het echt wat gaat worden met de handel. Net zo ambivalent stemt 'Iedereen journalist', waarin ook in de tweede aflevering nog gesomberd wordt over de papieren kranten die te traag en weinig inventief reageren op het ontwrichtende internet. Overigens mist het tegengeluid van Van Thillo, directeur van de Persgroep, en liefhebber van het papier.

Het op de lange termijn kunnen denken is iets heel wezenlijks voor succesvolle ondernemers, zo meldt voormalig Shell-topman Jeroen van der Veer in 'Kijken in de ziel: Topondernemers', de must-see voor starters en somberaars, deze zomer. In de eerste aflevering bleven de pijnlijker kwesties van graaien en uitbuiten nog buiten beschouwing, maar ging het vooral over het hoopvolle beginnen: het schuurtje waarin Mandemakers (nu 5000 medewerkers) zijn eerste keuken timmerde. Het 'wow'-gevoel, zoals Duncan Stutterheim van ID&T het omschrijft. Dat je een intiem feest in de Amsterdam Arena organiseert terwijl iedereen je voor gek verklaart. Dat 'wow'-gevoel hebben succesvolle ondernemers sneller dan andere mensen, dacht Stutterheim. Anderen repten over meer nieuwsgierigheid, meer lef, rechte schouders, focus, durven beginnen, maar ook durven stoppen. Zo samengevat een niet heel verrassende 'psychobabble', maar in de prikkelende montage van Verbraak een bron van inspiratie en motivatie, ook bij het opstarten van een taartenhandel. Jammer dat de serie wordt uitgezonden nu iedereen net met vakantie is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden