Weg met de zwaarte, welkom vitaliteit!

In de derde editie van Toon Festival Brabant gaat artistiek leider Lars Wouters van den Oudenweijer aan de haal met zes jonge componisten die na de Eerste Wereldoorlog Parijs op zijn kop zetten.

Vandaag begint de derde editie van Toon Festival Brabant, een jaarlijks terugkerend kamermuziekfestival in de Toonzaal in Den Bosch. Klarinettist en artistiek leider Lars Wouters van den Oudenweijer doet ook dit jaar aan wat hij zelf ’exotische programmering’ noemt: naast bekendere werken speelt hij met bevriende topmusici ook parels die je hier nooit hoort.

Het thema van het Toon Festival cirkelt dit keer rond de Groupe des Six: zes componisten die het na de Eerste Wereldoorlog helemaal anders wilden aanpakken. Weg moest de vaagheid van het impressionisme van Debussy, weg de pathetische zwaarte van de Duitse Romantiek. In plaats daarvan componeerde het zestal in een heldere, lichte en kleurrijke taal: ieder op zijn eigen manier natuurlijk, maar wel allemaal met Erik Satie als geestelijk vader.

Het Toon Festival vond drie jaar geleden een natuurlijk thuis in de Bossche Toonzaal, vertelt Wouters: „Ik liep al een tijdje rond met het plan een eigenzinnig kamermuziekfestival te organiseren. De voormalige synagoge van de Toonzaal is daar een mooie ruimte voor. Directeur Ruud van Eeten zag het meteen zitten. Het is fantastisch dat het hier kan gebeuren.”

Wat is het eigenzinnige van het Toon Festival?

„Het is belangrijk dat je als musicus verder kijkt dan je neus lang is. Er ligt zó veel goed repertoire dat nooit meer wordt gespeeld. Het is leuk om die stukken in programma’s te combineren met bekender werk. In deze editie met muziek van de Groupe des Six is Francis Poulenc waarschijnlijk het bekendst. Het publiek zou Georges Auric kunnen kennen van de muziek die hij bij de films van Jean Cocteau maakte. Maar Germaine Tailleferre, het enige vrouwelijke lid van de ’Zes’, hoor je nauwelijks in de concertzaal. Het is mijn taak als musicus te laten horen hoe geweldig die muziek is.”

Zo klinkt zondagavond de Nederlandse première van Tailleferre’s ’Image’ uit 1918. En legt de klarinettist spannende verbanden met de generatie vóór de ’Six’ (Ravel) en erna (Messiaen, Ton de Leeuw). Kinderen kunnen zondagochtend hun hart ophalen in ’Watch That Sound’, waarin ze zelf muziek mogen maken bij filmbeelden. Precies zoals de Franse Zes ook graag deden. Het festival sluit af met een kermisachtig feestconcert.

Wat de musici betreft zegt Wouters dat hij het leuk vindt om interessante mensen van verschillende generaties uit te nodigen: naast gevestigde namen zoals Marieke Schneemann, Godelieve Schrama en het Utrecht String Quartet zijn dat dit keer jonge musici zoals de celliste Maartje-Maria den Herder en violiste Quirine Scheffers. „Ik denk vaak: die zouden elkaar eens moeten leren kennen op het podium. Daar rolt dan weer een interessante samenwerking uit.”

Dit jaar breidt het Toon Festival zich trouwens voor het eerst uit buiten de muren van de Toonzaal. Zo vindt morgen een ’lunch dansant’ plaats in het Bossche stadhuis, speelt Wouters zaterdag met zijn uitgenodigde musici in Theater aan de Parade het enige echt gezamenlijke werk van de ’Six’ (’Album des Six’) en duikt het festival zondagmiddag op in Perron 3 in Rosmalen. „Mijn droom is dat mensen op het festival zelf afkomen, ongeacht of ze de stukken kennen of niet”, aldus Wouters. „Dat ze zeggen: ik ga naar het Toon Festival, want daar hoor je altijd verrassende dingen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden